Skandale-journalisten kan bli saksøkt

Benkow kan få svi for falske stjerneintervjuer.

(Dagbladet.no): I går innrømmet frilansjournalist Bjørn Benkow at han hadde jukset med flere stjerneintervjuer, solgt til blant andre Aftonbladet, Jyllands-Posten og Dagbladet.

Aftonbladet har tidligere forsvart Benkow. Men når innrømmelsen nå har kommet, er ikke ledelsen særlig nådig.

- Det her er helt uakseptabelt. Vi har blitt lurt, og dermed lurt våre lesere. Derfor har jeg i dag kontaktet vår advokat Peter Althin for å undersøke mulighetene for å stevne reporteren, sier informasjonsdirektør Olof Brundin til egen avis.

Støttet Benkow

Aftonbladet nektet for at det famøse Bill Gates-intervjuet var falskt, selv etter at magasinet Mann hadde trykket sin beklagelse.

Nicke Franchell i avisas søndagsbilag hevdet det ikke nødvendigvis hadde betydning at pressetalsmenn benektet at et intervju hadde funnet sted.

- De har som regel en egen agenda, og vil ofte benekte intervjuer utenom pressekonferanser overfor konkurrerende medier, sa Franchell til Dagbladet.no onsdag.

Nå er tonen en annen:

IKKE EKTE?: Aftonbladet skriver i dag at intervjuet Benkow gjorde med Tom Cruise også var bløff. FOTO: SCANPIX/REUTERS
IKKE EKTE?: Aftonbladet skriver i dag at intervjuet Benkow gjorde med Tom Cruise også var bløff. FOTO: SCANPIX/REUTERS Vis mer

- I dag kan vi bare beklage overfor søndagsavisas lesere at vi ikke gjennomskuet Benkow. Det finnes få ting som er verre enn å bli bedratt av en person man har hatt tillit til. Nå ser vi på muligheten for å innlede en rettslig prosess, sier Brundin.

Kjøpte fem saker

Aftonbladet har det siste året kjøpt inn intervjuer med Bill Gates, Michael Douglas, Oprah Winfrey, Julia Roberts og Tom Cruise.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På spørsmål om hvorfor det tok så lang tid før avisa gjennomskuet bløffen, svarer Brundin:

- Det er lett å si i ettertid. Men å forfalske intervjuer med verdenskjente mennesker er så dumt at det er vanskelig å tro at en journalist i det hele tatt har kommet på tanket. En slik bløff oppdages naturligvis, noe som nå har skjedd.

Konstituert nyhetsredaktør Peter Raaum i Dagbladet sier de trolig ikke vil ta rettslige skritt mot Benkow. Sportsmagasinet har blant annet trykket to intervjuer med Michael Schumacher.

- Det er lite sannsynlig. Til syvende og sist er det redaktørenes ansvar hva som står i avisa. Om vi har satt noe på trykk som ikke burde stått på trykk, så er nok ikke et søksmål mot en frilansjournalist veien å gå, sier han til Dagbladet.no.

Stort pengeproblem

Skandale-journalisten kan bli saksøkt

Pierre Collignon i Jyllands-Posten hadde ikke bestemt seg for om de ønsket å gå rettens vei mot nordmannen, da Dagbladet.no snakket med ham lørdag.

- Det har vi ikke tatt stilling til. Det viktigste nå var å få fakta på bordet, og få formidlet en unnskyldning til våre lesere, fortalte han.

Benkow vil trolig ikke ha overflod av penger å betale erstatning med, om det skulle bli aktuelt. Ligningen for 2004 viser en inntekt på 52 851 kroner. Benkow innrømmet også å ha et pengeproblem, i pressemeldingen der han ba om unnskyldning for bløffene:

«Som sagt er ikke dette en unnskyldning, kun en slags forklaring. For et menneske som aldri har vært flink med penger, og dermed ei heller lagt noe på kistebunnen, er mine inntekter blitt sterkt redusert etterhvert som jeg er blitt gammel og ufør. Hodet er fremdeles aktivt og min idérikdom like stor. Men mangelen på mobilitet er nærmest null.»

BENEKTET INTERVJU: Margareth Thatcher nektet for å ha vært på middag med Benkow i 1992.
HAVNET PÅ TRYKK: Intervjuet med Oprah Winfrey i Jyllands-Posten ble ifølge Benkow gjort i hjemmet til en av stjernens venner i Mulholland Drive. Artikkelen viste seg å være et falsum.
BENEKTER INTERVJU: Intervjuet med Michael Schumacher ble ikke foretatt i Sveits, som Benkow påstod. FOTO: SCANPIX/AP
BENEKTER INTERVJU: Bill Gates nekter for å ha blitt intervjuet av Benkow på vei til München i rutefly.