Skandalen i Skagerrak

Er det overhodet mulig å lege sårene etter skipskatastrofer? Om svaret er ja, er ti år i hvert fall ikke nok.

Spørsmålet har selvsagt sammenheng med i hvilken grad ansvarsforholdet er avdekket, og hva myndighetene gjør for å hjelpe de etterlatte med å finne svarene. Alt dette kom klart fram i «Dokument 2» på TV2 i går kveld.

Dokumentaren om «Scandinavian Star»-ulykken var et meget godt stykke journalistikk. Og dessuten et rystende gjensyn med en grusom ulykke. Døden er aldri mer meningsløs enn når den forårsakes av andres uforsvarlige atferd eller av deres unnlatelser, ble det sagt i filmen. Ulykken 6. april 1990 krevde 158 menneskeliv, og den karakteriseres av det internasjonale sjømannsforbundet som den komplette skandale.

Overlevde

Jan Harsem overlevde ulykken, men mistet sin gravide kone. Han har viet store deler av sitt liv til å jobbe for de etterlattes støttegruppe. Dansken Preben Larsen var installatør om bord og fortalte rolig og krystallklart om hva som skjedde. Det samme gjorde det danske besetningsmedlemmet Bettina Kold. Ingen av de tre vil noensinne være i stand til å glemme ulykken. Vi som ikke ble berørt, husker snart bare det ensomme skipet som det steg røyk opp fra. Resten har vi fortrengt.

Skattefiffel

Dokumentaren, som var regissert av Ørjan Karlsen, brakte ikke bare bildene fram igjen, den gikk også opp nye spor rundt ansvarsforholdet. Og avdekket at det hele var ledd i en operasjon for å holde et titall skattemillioner unna den danske stat.

Rederen Henrik Johansen, som sammen med direktør Ole B. Hansen og kaptein Hugo Larsen ble dømt for uaktsomhet, var en ren papireier av båten. Johansen trengte å plassere gevinsten fra sitt salg av Vognmandsruten for å unngå skatt. Johansen «kjøpte» båten av cruiserederiet SeaEscape i Miami, og rakk å få den på vannet innen 1. april 1990. Hadde han ikke greid det, ville han ha måttet betale 40 millioner kroner i skatt.

Filmatisk var dokumentaren rolig. Til tider langsom, nesten dvelende. Noe som ga en ekstra, fortellende effekt til den katastrofen den omtalte. De skyldige slapp billig, og etterforskningen etter ulykken var i beste fall frynsete.

Sterkest inntrykk i en helstøpt dokumentar gjorde likevel det oppsiktsvekkende faktum at overhodet intet har skjedd med regelverket siden.