Skandalepressen vil ha danske-prinsene

KØBENHAVN (NTB): Det er penger i de kongelige - og det er store penger når det handler om skandaler. Danske hoffansatte blir nå tilbudt store penger av utenlandske medier for å stå fram med avsløringer om livet i det danske kongehuset.

Det som særlig har åpnet utlendingenes øyne for det danske kongehuset, er avhørene av prins Joachim og prinsesse Alexandras oppasser i forbindelse med en tyveri- og bedragerisak.

Under avhørene fortalte nemlig den tidligere oppasseren villig i vei om livet bak de kongelige murene, noe den danske pressen lojalt refererte. Det tiltrakk øyeblikkelig en skare med journalister fra den internasjonale sladrepressen, som kom til Danmark med lommene fulle av penger de skulle øse ut for å få tak i enda saftigere detaljer.

Ifølge danske B.T. hadde en reporter fra det britiske skandalebladet Hello! med seg flere hundre tusen kroner i «gaver» til oppasseren hvis han bare ville gi Hello! sin versjon av historien.

- Det er ingen hemmelighet at vi betaler folk for deres tid. Hvis vi skal bruke tre dager på et intervju, ligger det på rundt 250 000 kroner. Det er vår minimumsgrense, sier Hello!-utgiver Mercedes Junco Caideron til B.T.

Amerikanske National Enquirer, som har et opplag på 2,8 millioner eksemplarer, var også på vei til Danmark for å lage et oppslag på at det trakk opp til en homo-skandale i det danske kongehus. Dette var imidlertid en misforståelse som bunnet i ting oppasseren hadde sagt i retten.

Da saken viste seg ikke å være så pikant som først antatt, trakk National Enquirer seg tilbake. Redselen for å fornærme dansker og danske etterkommere i USA var grunnen.

Men det ser ut til å hjelpe like lite som når spekulanter blir lei av å leke med et lands valuta. Har den først vist svakhetstegn, vender de tilbake - igjen og igjen.