Skandinavia kommer!

Med 23 filmer i hovedkonkurransen åpner den 53. filmfestivalen i Cannes i dag. At tre av dem kommer fra Skandinavia, er en begivenhet: Liv Ullmann, Lars von Trier og Roy Andersson skal slåss med bl.a. de amerikanske Coen-brødrene om oppmerksomheten.

Å bli valgt ut til å delta i hovedprogrammet er ingen liten bragd. 681 spillefilmer ble vurdert, før festivalledelsen satte strek og sa «ikke deg og ikke deg, men deg...». Legg til en norsk kortfilm i konkurranse, og det er duket for en spennende festival.

På alle måter. Den geografiske spredningen er stor i år, med bred europeisk og asiatisk deltakelse. Hele åtte filmer kommer fra Asia, inkludert debuten til en 20-åring fra Iran, ti europeiske produksjoner er med, mens USA dermed omtrent er satt på utfordrerbenken med seks konkurrerende filmer. Det blir veteraner og relative ferskinger både på regissør- og skuespillersiden i alle sjangere.

Nå er det en veteran som åpner ballet på den røde løperen utenfor festivalpalasset. Roland Joffé («The Mission») stiller riktignok utenfor konkurranse med periodedramaet «Vatel» fra Ludvig XIVs tid, hvor han har med seg Gérard Dépardieu og Uma Thurman.

Thurman står også på rollelisten i James Ivorys bidrag. Ivory har igjen tatt for seg en roman - Henry James' «The Golden Bowl» denne gang - regnet som en av forfatterens mest komplekse og en studie av lidenskap. Nick Nolte og Jeremy Northam spiller med.

Brødrene Joel og Ethan Coen beveger seg nok en gang i thrillersjangeren, men med høyst litterært utgangspunkt. Deres «O Brother, Where Art Thou» er en personlig versjon av Homers «Odysseen» lagt til det sørlige USA i 30-åra, med George Clooney som en av tre fanger på rømmen og Holly Hunter som kvinnelig medspiller.

Ken Loach er en veteran med nærmest fast plass og deltar med «Bread and Roses», mens den unge amerikaneren Neil Labute er en spennende førstegangsdeltaker med «Nurse Betty». Renée Zellweger spiller i filmen om en enke i posttraumatisk stress, besatt av en såpestjerne.

Vitale asiater

At Asia - med Kina, Japan, Hongkong, Taiwan, Korea og Iran - er så sterkt til stede, er rene festen for alle som har sett produksjoner fra dette kontinentet. Den asiatiske filmens forening av egenkulturell forankring med moderne stil skaper ofte energiske, vitale filmer. Fra Japan kommer bl.a. Nagisa Oshima («Merry Christmas, Mr. Lawrence»), som vakte debatt med sin særs seksuelle «Sansenes rike». Han kan komme til å vekke oppsikt igjen med «Gohatto», et drama om samuraier og homofili.

Wong Kar-Wai fra Hongkong er sett her hjemme med bl.a. «Happy Together», som vant pris i Cannes for et par år siden, og er på banen igjen - i selskap med en pur ung kvinne fra Iran og hennes film om å lære, helt bokstavelig: Samira Makhmalbaf.

Klart for Liv

Liv Ullmanns «Trolösa», et drama om kjærlighet og svik, vil være et opplagt spenningsmoment for nordmenn. Med manus av Ingmar Bergman, Lena Endre på rollelisten og hennes utmerkede «Private samtaler» som siste prestasjon er forventningene høye før visningen 14. mai. Men produksjonen er nå svensk, og fra Sverige deltar også Roy Andersson. Han laget sist film i 1991.

Ikke så lenge siden Lars von Trier var på banen. Han deltok i Cannes for to år siden med Dogme-produktet «Idiotene» og er en mann som vet å skape blest. «Dancer In the Dark» har Björk og Catherine Deneuve i staben, en musikal lagt til USA.

Michael Haneke har det med å skape debatt. Hans «Funny Games», en sterk film om vold og dens konsekvenser, har vært både kino- og TV-vist her til lands.

Da er det bare å snurre film. Og krysse fingrene for Ullmann.

EN BRAGD: Liv Ullmann deltar i hovedkonkurransen under årets Cannes-festival med «Trolösa».