HØSTENS STORSATSING: «Nobel» har fått gode kritikker og går på NRK 1. Her ser vi skuespillere Anders Danielsen Lie og Kyrre Hellum returnere fra oppdrag i full FSK-mondur. Foto: Eirik Evjen / Monster Scripted
HØSTENS STORSATSING: «Nobel» har fått gode kritikker og går på NRK 1. Her ser vi skuespillere Anders Danielsen Lie og Kyrre Hellum returnere fra oppdrag i full FSK-mondur. Foto: Eirik Evjen / Monster ScriptedVis mer

«Nobel»

- Skaper en stemning som ikke er realistisk i det hele tatt

Tidligere Afghanistan-veteran med ris og ros til NRK-serien «Nobel». 

(Dagbladet): - Det er noen ting som er realistisk, men når Aksel Hennies karakter plutselig får en tekstmelding om å likvidere en person i Oslo sentrum...

Kjetil Bragstad, tidligere soldat i Afghanistan, ler i telefonen.

Bragstad mener serien lar underholdningsverdien gå foran virkeligheten.

- Det skapes en stemning som ikke hadde vært realistisk i det hele tatt. Man blander myndighetsområdet til forsvaret og politiet. Såvidt meg bekjent løper ikke militærpersonell rundt og tar livet av folk i sivile sammenhenger, sier han.

Det var avisa Østlendingen som først skrev om at Bragstad var uenig i seriens framstilling av Afghanistan-soldatenes liv når de kommer tilbake til Norge.

Avmystifiserer ikke

Ifølge Afghanistan-veteranen er det også andre elementer i serien som ikke er med på å avmystifisere hva slags type mennesker soldater er.

Som når løytnant Erling Riiser i Aksel Hennies skikkelse forteller hvilken bil sjefen til kona Johanne (Tuva Novotny) kommer kjørende i og at han vet nøyaktig hvilket tidspunkt sjefen kjører inn på parkeringsplassen.

- Soldater er vanlige mennesker, samtidig som de er uvanlige. Det er ikke slik at de holder øye med alle i et rom og vet bakgrunnen til alle på forhånd, sier Bragstad.

KJØRTE PÅ LANDMINE: Kjetil Bragstad kjørte på en landmine da han tjente som soldat i Afghanistan i 2007. Han mener en scene i serien «Nobel» der en bilbombe går av er realistisk. Foto: Nina Hansen
KJØRTE PÅ LANDMINE: Kjetil Bragstad kjørte på en landmine da han tjente som soldat i Afghanistan i 2007. Han mener en scene i serien «Nobel» der en bilbombe går av er realistisk. Foto: Nina Hansen Vis mer

Selv om «Nobel» er fiksjon, er Bragstads personlige mening at serien hadde blitt bedre hvis den hadde vært mer realistisk.

- Jeg håper de kommende episodene vil vise mer av hverdagen til soldatene og hvordan de takler overgangen når de kommer tilbake til Norge, sier han.

Realistisk bilbombe

Bragstad er imidlertid ikke bare kritisk. Han roser scenen der Jon (Anders Danielsen Lie) og Sigurd (Eirik Evjen) kjører på en bilbombe.

- De fremstiller det godt. Det er ikke som et stort Hollywood-smell. Også reaksjonen til skuespilleren var realistisk, sier han.

Han vet hva han snakker om. I 2007 mistet han kameraten Kristoffer Sørli i Afghanistan etter at de kjørte på en bilbombe. Selv mistet han det ene beinet i eksplosjonen.

- Jeg husker ikke så mye da jeg ble livstruende skadet, men jeg husker at lyden var som et poff. Bilen ble totalvrak. Soldatene som kom bak løp til bilen og tok en avgjørelse på å få meg tilbake så fort som mulig. De skulle egentlig vente på neste team for å sikre området, men hadde de gjort det hadde jeg vært død. Jeg er glad for det nå, sier han.

- Folk er forskjellige

Prosjektredaktør i NRK, Tone C. Rønning, forteller til Dagbladet det er viktig å huske på at «Nobel» er fiksjon.

- Vi har gjort grundig research til denne serien, men det er en dramaserie. Det er også viktig å huske at soldater, som folk flest, er forskjellige, forklarer hun.

Rønning har selv sett alle episodene i serien sammen med personell fra ulike avdelinger i Forsvaret. Hun mener Bragstad har rett til sin tolkning av serien, men understreker at det er hans mening.

- Vi forteller ikke at militærpersonell stadig dreper folk i sivile sammenhenger. Vi forteller at han responderer på en situasjon der og da, og at han er godt trent i nærkamp, forklarer hun og fortsetter:

- I flere år har vi sendt norske soldater ut i verden. De har opplevd dramatiske hendelser. Historiene deres er underfortalt. Det gjør vi noe med. Vi bruker dramasjangeren til å fortsette inn i rom der dokumentarister og nyhetsjournalister har måttet stoppe. Det er klart at mange har forskjellige opplevelser av hvordan det er å være i krig, forklarer hun.