Skaper nærhet til katastrofen

Vi anmelder to nye Peter Englund-bøker.

19 HOVEDPERSONER: En ingeniør i den russiske hæren er blant de 19 hovedpersonene i Peter Englunds bok om første verdenskrig. Her er det russiske skuespillere som gjenskaper en kampscene fra krigen i St. Petersburg. Foto: SCANPIX / REUTERS/Alexander Demianchuk
19 HOVEDPERSONER: En ingeniør i den russiske hæren er blant de 19 hovedpersonene i Peter Englunds bok om første verdenskrig. Her er det russiske skuespillere som gjenskaper en kampscene fra krigen i St. Petersburg. Foto: SCANPIX / REUTERS/Alexander Demianchuk Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Ukas bokanmeldelser

BOK: Som fagmann beveger Peter Englund seg uanstrengt gjennom de forskjelligste faser i historien. Samtidig som hans bok om dronning Kristina (1626-1689) utgis på norsk, er han aktuell i Sverige med «Stridens skönhet och sorg», en bred skildring av første verdenskrig.

Begge disse temaene er velkjente for den som har lest Englunds bøker. 1600-tallet har han viet stor plass i flere bøker, og første verdenskrigs skyttergraver oppsøkte han i essayet «Vi gör en ny värld» i boka «Brev från nollpunkten».

Englunds tilnærming til historien er en slags new journalism i vitenskapelig format, en bruk av kildene som trekker fram individet som representant for den store sammenhengen i vår felles fortid.

Tro mot kildeneMen han gjør dette uten å gå på akkord med kildene. Selv om han skriver i en form som kan oppfattes som «skjønnlitterær», er alt som står nedtegnet bygd på dokumenter; brev, rapporter, dagbøker, arkiver, reportasje. Boka «Stridens skönhet och sorg» fungerer nærmest som en kollektivroman med 19 hovedpersoner, fra en tysk skolejente på 12 år til en belgisk pilot, fra en ingeniør i den russiske hæren til en italiensk alpejeger. De forskjelligste tilfeldigheter fører disse menneskene inn i krigens stormvirvler, enten de er blitt sykesøstre, kavalerister, eventyrere eller sjømenn. Englunds anliggende er ikke å skrive historien om første verdenskrig, men å belyse denne avgjørende katastrofen gjennom temperament og følelser hos en utvalgt gruppe mennesker som opplevde den.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer