«Skaperen» solgt til Tyskland

Kan gi gode penger til TV 2.

(Dagbladet.no): TV 2s «Skaperen» skulle sette fart på norsk næringsliv, og nå har i det minste programmet bidratt til å løfte norsk tv-industri.

Det tyske produksjonsselskapet MMI har nemlig kjøpt opsjon på programmet, opplyser TV 2 i en pressemelding.

- Dette er et av de største tv-markedene i Europa, og det vil være en fjær i hatten for oss å få innpass her. Det er kjempehyggelig at vi lykkes så godt med et egetutviklet konsept. Det er også hyggelig for Pandora Film og produksjonsselskapet Øien & Bjorvatn, som hadde ideen til konseptet, sier presseansvarlig Roy Hilmar Svendsen til Dagbladet.no.

Innkjøpte konsepter er vanlig i Norge - «Nytt på nytt» og «Big Brother» er bare to av mange eksempler. At utenlandske selskaper kjøper norske programkonsepter hører derimot til sjeldenhetene, selv om TV 2 tidligere har eksportert programmer som «Klisterhjerne» og «Søppelkongen».

- Kan du si noe om den økonomiske betydningen dette vil ha for TV 2?

- Det kan jeg ikke kommentere, men det er ingen tvil om at det vil være veldig gunstig for oss, sier Svendsen.

Inntektene vil bli fordelt på TV 2, Pandora Film og Øien & Bjorvatn.

TV 2 erklærer seg fornøyd med årets utgave av «Skaperen», og antyder nå at det blir enda en sesong.

EKSPORTERT: «Skaperen» er solgt til Tyskland - om Idar Vollvik og Frithjof Wilborn følger med på flyttelasset er uvisst, men tvilsomt. FOTO: TRULS BREKKE
EKSPORTERT: «Skaperen» er solgt til Tyskland - om Idar Vollvik og Frithjof Wilborn følger med på flyttelasset er uvisst, men tvilsomt. FOTO: TRULS BREKKE Vis mer

- Vi har hatt gode seertall med om lag 500 000 seere fra starten, forteller Svendsen til Dagbladet.no.