SEXLEKETØY: Skulpturen «Santa Clause» møtte store protester i Nederland, fordi mange mente den var vulgær. Torsdag avdukes en rød variant av samme skulpturen i tilknytning til Ekebergparken. FOTO: Wikimedia Commons
SEXLEKETØY: Skulpturen «Santa Clause» møtte store protester i Nederland, fordi mange mente den var vulgær. Torsdag avdukes en rød variant av samme skulpturen i tilknytning til Ekebergparken. FOTO: Wikimedia CommonsVis mer

Oslo får ny statue

Skapte sterke protester i Nederland. Nå settes «analplugg-gnomen» opp i Oslo

I Nederland møtte skulpturen massive protester og fikk tilnavnet «Analplugg-gnomen». Torsdag avdukes en lik skulptur i Oslo.

Det førte til sterke protester da skulpturen «Santa Clause» skulle settes opp i nærheten av konsertbygningen De Doelen, i Rotterdam i Nederland i 2001. Så sterke at skulpturen ble flyttet.

Nå settes en ny versjon av den samme skulpturen opp i rundkjøringen ved Oslo Hospital, som en del av Ekebergparken skulpturpark. Torsdag skal den avdukes.

Stiftelsen som står bak Ekebergparken skulpturpark, eies av investor Christian Ringnes.

Ifølge Sculpture International Rotterdam, som styrer byens kunst, skapte nisse-skulpturen, som er laget av den kontroversielle kunstneren Paul McCarthy, «den største lokale kunstskandalen de siste årtiene». Grunnen var at mange mener julenissen slett ikke holder et tre, men et sexleketøy, nærmere bestemt en analplugg.

«Da politikere og folk generelt fikk vite det, ble det starten på en lang debatt som gikk langt utover nasjonale grenser», skriver Sculpture International Rotterdam.

JULENISSE: Her settes den røde versjonen av statuen opp i rundkjøringen ved Oslo Hospital. Den norske skulpturen har navnet «Santa». FOTO: Christian Roth Christensen / Dagbladet
JULENISSE: Her settes den røde versjonen av statuen opp i rundkjøringen ved Oslo Hospital. Den norske skulpturen har navnet «Santa». FOTO: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

- Ære for parken

Mens noen mente skulpturen var smakløs og støtende, mente andre at dette var et hyklersk standpunkt å ta i ei tid da sex var overalt, også i det offentlige rom.

Ina Johannesen, administrerende direktør for Ekebergparken, bekrefter at statuen som settes opp i Oslo, er nesten helt lik som den i Nederland. Den eneste forskjellen er at den nederlandske skulpturen er bronsefarget, mens Ekebergparkens bronseskulptur er malt rød.

- Den er også laget i en oppblåsbar versjon, men den er aldri støpt og malt rød før nå. Jeg synes det er ordentlig stas, og en ære for parken, sier Johannesen, og forklarer at det hele tiden har vært kunstnerens ønske at skulpturen skulle være rød.

- Det er også veldig fint å kunne få lov til å bidra til at han får realisert sin ambisjon og drøm, sier Johannesen.

Ble flyttet

Hun kjenner til debatten om skulpturen i Rotterdam, som fikk tilnavnet «Kabouter Buttplug», eller «Analplugg-gnomen» på norsk. Skulpturen endte opp med å bli flyttet fra sitt opprinnelige tilholdssted ved konsertbygningen De Doelen på grunn av protestene.

Den har stått flere steder, før den i dag er plassert ved Museum Boijmans Van Beuningen.

- Det er et veldig interessant verk med veldig mange fortolkningsmuligheter og lag av innhold, sier Johannesen, og legger til at det går en rød tråd gjennom McCarthys kunstnerskap. Hun mener denne statuen følger den samme røde tråden.

- Hva tenker du om debatten og protestene i Nederland?

- Det vil jeg ikke si så mye om nå, sier hun.

Det tabubelagte

Jonas Ekeberg, redaktør for tidsskriftet Kunstkritikk, sier at McCarthy tilhører en viktig generasjon amerikanske kunstnere, som graver i samfunnets og enkeltindividers underbevissthet.

- Temaene for kunsten hans har blant annet vært det seksuelle og tabubelagte, sier han, til Dagbladet.

McCarthy sto også bak den gigantiske oppblåsbare skulpturen «Tree», som ble satt opp i Paris i 2014, og som endte opp med å bli vandalisert. Det skjedde etter at mange innbyggere hadde rast mot skulpturen, som de mente etterliknet et sexleketøy, og ikke et tre.

- McCarthys kunst er slik at du kan se det du vil se. Det er det som gjør det til interessant kunst. For da handler det om personen som ser det. Så er spørsmålet om det går en grense et sted, og om det er god kunst, sier Ekeberg.

Han legger til at McCarthy beveger seg i et grensesnitt mellom en subkultur og allmennheten.

- Jeg tror at dette ikke er en provokasjon for ham. Jeg tror han ser dette som en feiring av formens ambivalens, og spørsmålet om det er et tre eller et sexleketøy er opp til øyet som ser, sier Ekeberg.

Debattert park

Christian Ringnes og Ekebergparkens stiftelse møtte mye motgang før parken ble etablert i 2014. Naboer fryktet at friområdet skulle bli ødelagt av både skulpturer og folk. «Folkeaksjonen for bevaring av Ekebergskogen» aksjonerte mot skulpturparken.

Før den ble åpnet var det også påstander om brudd på naturmangfoldloven, kulturminneloven, og at arkeologiske funn i området er blitt holdt unna offentligheten. Det var også reaksjoner på saksbehandlingen, blant annet at Ringnes-stiftelsen hadde finansiert Kulturetaten i Oslos behandling av saken.

PARK: Skulpturen «La Grande Laveuse» av Pierre-Auguste Renoir er også å se i parken. FOTO: NTB Scanpix
PARK: Skulpturen «La Grande Laveuse» av Pierre-Auguste Renoir er også å se i parken. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

I juni i fjor uttalte Ringnes til Dagbladet at han var overrasket over at Sarah Lucas gigantiske, erigerte penisskulptur, ikke vekket mer harme.

- Jeg håpet folks skulle si at den er forferdelig og altfor mye i en familiepark. Eller nei, nå er han ute og er grov igjen. Men den skapte ikke den diskusjonen jeg håpet på. Kunstdiskusjon er alltid av det gode, om du vet at kunsten er god, sa han.

I dag består Ekebergparken av 37 skulpturer, de fleste av dem kvinner.