SEERFLUKT: Fredrik Skavlans talkshow «Skavlan» har tapt seere. Det får konsekvenser for Kevin Vågenes. Video: Kevin Vågenes / Instagram. Klipp: Ørjan Ryland Vis mer Vis mer Vis mer

«Skavlan»

Skavlan gjør narr av egne seertall

Komiker og programleder deler dyne i London.

Fredrik Skavlans talkshow «Skavlan» har tapt seere etter at programlederen tok med seg sitt velkjente konsept over til TV 2 fra NRK. Seerflukten har vært mye omtalt av landets aviser denne høsten.

Men showet må som kjent rulle videre, og i morgen sitter blant annet den norske komikeren Kevin Vågenes og superstjerna David Guetta i «Skavlan»-studioet i London. I forbindelse med sendingen har Vågenes publisert en video hvor han og programlederen harselerer med seertallene.

Se klippet øverst i saken.

I videostuntet ser man Vågenes dele hotellrom og seng med Fredrik Skavlan, noe komikeren er lite komfortabel med, men Vågenes møter lite forståelse fra programlederen.

Tallenes tale

Dagbladet skriver i dag om hvordan «Skavlan» har mistet over 400 000 TV-seere siden NRK-exiten. TV 2s kanaldirektør Trygve Rønningen og en tv-ekspert Dagbladet pratet med avviser imidlertid at det er en krise på trappene.

Etter fire av høstens 12 planlagte «Skavlan»-programmer på TV 2, ser lineærseertallene slik ut (inkludert opptak, reprise og Sumo i parentes):

  • Første uke: 440 000 (507 000).
  • Andre uke: 385 000 (436 000).
  • Tredje uke: 288 000 (331 000).
  • Fjerde uke: 286 000 (320 000).

60 prosent nedgang

Bare siden TV 2-premieren har programmet altså mistet 35 prosent (154 000) av lineærseerne. 687 000 så siste NRK-versjon av «Skavlan» i mars, men forrige uke så bare 286 000 lineære seere på «Skavlan» 5. oktober, ifølge tall fra TV 2.

Det er et fall på hele 58 prosent (401 000) siden avskjedsprogrammet på NRK.

- Å etablere et nytt program og oppnå en slik markedsandel så fort, er absolutt noe å bygge videre på. Flyttinga har gjort «Skavlan» yngre, og det lever vi svært godt med som en kommersiell kanal, sier Trygve Rønningen i TV 2 til Dagbladet.

Han sikter til at «Skavlan» har nesten 30 prosent markedsandel blant seere mellom 20 og 49 år, som er målgruppen til annonsører.