STJERNETREFF: «Skavlan» satte ny seerrekord i Norge da han fikk Rihanna på besøk. Hele økningen kom i den viktige gruppen av yngre seere..   Foto: Nina Hansen / Dagbladet.
STJERNETREFF: «Skavlan» satte ny seerrekord i Norge da han fikk Rihanna på besøk. Hele økningen kom i den viktige gruppen av yngre seere.. Foto: Nina Hansen / Dagbladet.Vis mer

Skavlan gjør NRK yngre

Talkshowkongen vinner tilbake en viktig seergruppe.

||| - Dette er utrolig viktig for at ikke NRK skal bli en gamliskanal, sier mediedirektør Jarle Thalberg i kommunikasjonskonsernet Aegis Media Norge til Dagbladet.

Han har gjort en nærmere studie av seertallene og funnet følgende: Når Fredrik Skavlan greier å trekke de store internasjonale stjernene til studio, så greier han samtidig å vinne de yngre seerne tilbake til NRK.

- Det at Skavlan har muligheten til å få tak i artister som Rihanna gjør hovedkanalen NRK1 større og viktigere for også den yngre generasjonen, sier Thalberg.

SeerrekordBesøket av verdensstjernen Rihanna ga Skavlan ny seerrekord. Ser man nærmere på statistikken, finner en at hele økningen kom i den viktige gruppen av yngre seere:

Mens det ikke kom til en eneste ekstra TV-seer blant dem over 50 år, fikk talkshowet over 152 000 flere seere mellom 12 og 49 år.

Ser vi på andelen av seere mellom 12 og 49 år, så økte den fra 38,3 prosent til 45, 8 prosent.

- Dette er en betydelig økning og en endring i seerstrukturen til å bli yngre. Alt takket være at Skavlan nå kan plukke på øverste hylle og få tak i artister som Rihanna, sier Thalberg.

Viktig gruppeHan mener det er overfor denne viktige seergruppen NRK må ta grep.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dette er nettopp det NRK trenger for å gjøre seg attraktiv nedover i aldersgruppene og ikke forbli en kanal som er totalt dominert av de eldre seerne, mener Thalberg.

Han ser det som en av NRKs største utfordringer å være en stor kanal også blant den yngre del av befolkningen.

- Det gjelder ikke bare de aller yngste, men den store delen av seermassen under 50 år, hvor de fleste er vokst opp med flere kanaler og er vant til å ta i bruk kanalmangfoldet som har kommet til de tusen hjem, sier mediedirektøren.

Yngre ser TV 2Blant de over 50 hadde NRK1 en markedsandel på 45,4 % i fjor, mens TV 2 hadde en markedsandel på 20,9 %.

VIKTIG: Mediedirektør Jarle Thalberg i Aegis Media Norge mener det er utrolig viktig for NRK at Skavlan vinner tilbake yngre seere fra konkurrentene.
VIKTIG: Mediedirektør Jarle Thalberg i Aegis Media Norge mener det er utrolig viktig for NRK at Skavlan vinner tilbake yngre seere fra konkurrentene. Vis mer

Men ser vi på de mellom 12 og 49 år var markedsandelen sunket til 20,6 % for NRK1. Altså over en halvering.

NRK1 er faktisk mindre enn TV 2 i denne brede målgruppen, der TV 2 har 23,1 % markedsandel blant de mellom 12 og 49 år.

- Skal NRK opprettholde sin posisjon, så er de nødt til å gjøre grep mot denne halvdelen av befolkningen. Vi snakker om omtrent 2,5 millioner nordmenn mellom 12 og 49 år, mot 1,5 millioner over 50 år, sier Jarle Thalberg.

Kraftig nedSist fredag hadde Skavlan ingen store stjerner på besøk. Dermed sank også seertallet:

Mens det var 1 257 000 som fulgte Rihanna-programmet, var det 982 000 som så sendingen sist fredag.

—Seertallet går mest ned i gruppa 12—49 år, og deres andel av det totale seertallet går kraftig ned, fra 45,8 prosent med Rihanna til 41,5 prosent, sier Thalberg.

Han mener det er verdt å merke seg at andelen likevel ikke ble så lav som før Rihanna-besøket.

—Selv om «Skavlan» ikke greide å holde på alle de yngre seerne han vant med Rihanna-besøket, så har han i hvert fall beholdt noen av dem. Kanskje kan rekordprogrammet ha en viss langsiktig effekt, sånn at noen av dem blir faste seere, sier Jarle Thalberg.

Neste programHer er gjestene i «Skavlan» kommende fredag:

Rockeren Hans-Erik Dyvik Husby alias Hank von Helvete, programleder Christine Koht, smykkedesigner Efva Attling, journalist Evan Ratliff, filmregissør Josef Fares og hans far Jan Fares.

I tillegg kommer DonkeyBoy for å fremføre fjorårets største norske radiohit.