Skeptisk til iPod-rivalen

Tror ikke Microsoft gjør det enklere for kundene.

(Dagbladet.no): Microsofts nye avspiller Zune er bekreftet på vei, og i dagens papirutgave av Dagbladet uttrykker flere i norsk musikkbransje begeistring for at iTunes endelig får konkurranse.

Christian Marstrander, daglig leder i den nettbaserte musikkforretningen Prefueled.com, ser imidlertid ikke at Microsofts avspiller nødvendigvis innebærer noe positivt for forbrukerne.

- Det man trenger er noen som kan ta opp kampen mot kopibeskyttelsen. Jeg håper at Zune vil kunne spille av filer som er kjøpt hvor som helst på nettet, men det er sannsynlig at de vil forsøke å binde kunden til formatet de tilbyr i sin nettbutikk. Det er akkurat det samme som Apple og iTunes gjør, sier Marstrander til Dagbladet.no.

Andre interesser

Én av fordelene med Zune er at den ifølge forhåndshypen har innebygget trådløst nettverk, og at den derfor gjør det mulig for kundene å dele musikkfiler mellom seg. Apple åpner derimot ikke for at en låt skal kunne overføres fra en iPod til en annen.

- Generelt er det positivt at det kommer noen flere store aktører på banen, siden iTunes har nytt godt av en litt for stor dominans, mener Marstrander.

Likevel:

- De store aktørene som Apple og Microsoft har andre interesser enn forbrukere som ser etter en enkel måte å kjøpe musikk på, som fungerer uansett hva slags spiller man har. De vil først og fremst selge deg et hardwareprodukt, i disse tilfellene en iPod eller en Zune. Det er her pengene ligger, sier Marstrander.

UTFORDRER IPOD: Microsofts administrerende direktør Steve Ballmer håper å utfordre Apples iPod. Spørsmålet er om han vil bruke akkurat de samme virkemidlene som konkurrenten.
UTFORDRER IPOD: Microsofts administrerende direktør Steve Ballmer håper å utfordre Apples iPod. Spørsmålet er om han vil bruke akkurat de samme virkemidlene som konkurrenten. Vis mer

Bør skifte fokus

Han mener iTunes selger musikk kunstig billig, nettopp fordi de har mesteparten av inntjeningen på salget av iPod-spillere. Det ville derimot vært vanskelig for en mindre aktør - uten hardware å selge - å etablere seg i Norge, og konkurrere med iTunes på pris.

Prefueled.com har derfor etablert seg i Luxembourg.

- Det som blir mest spennende framover er å se hvordan mobiltelefonene vil forandre det digitale musikkmarkedet. Det vil være nødvendig å tilby musikkfiler som fungerer både på datamaskinen og mobilen - uavhengig av hvilken plattform du i utgangspunktet kjøpte fila til.

Helt fri for kopibeskyttelse tror imidlertid ikke Marstrander at digitale musikkfiler kan bli.

- Jeg har ikke noen voldsomme motforestillinger mot DRM, bortsett fra når det gjør det unødvendig komplisert for kunden. Jo enklere systemer man lager, desto lettere blir det å forholde seg til lovlige nettsider i framtiden. Det burde vært fokus nummer én for platebransjen, framfor å skremme folk fra å bruke fildelingsnettverk. Det lovlige markedet opplever jo en enorm vekst hver måned, sier han.

- Tvinges til nye tjenester

Seniorrådgiver Torgeir Waterhouse og Forbrukerrådet har tidligere innklaget iTunes til Forbrukerombudet. Både salgsvilkår og avtalevilkår brøt med markedsføringsloven, mente rådet.

Ombudet sendte et 11-siders brev til Apple.

Waterhouse mener konkurransen mellom aktørene, samt innsatsen fra lovgivende myndigheter, vil være avgjørende for hvordan det digitale markedet ser ut om noen år.

- Microsofts inntreden kan skape så sterk konkurranse at selskapene blir nødt til å lage forbrukervennlige tjenester. Slik det er i dag, hindrer iTunes\' monopol innovasjon og stimulerer til forbrukerfiendtlige vilkår, sier Waterhouse til dagens utgave av Dagbladet.

SKEPTISK: Christian Marstrander håper det går mot en felles filstandard for salg av digital musikk.
HER ER\'N: Microsofts iPod-killer, Zune.