Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

skiftende «soundscapes»

Tidvis besettende strøm av skiftende «soundscapes».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den tyske trompeteren Markus Stockhausen - sønn av og hyppig benyttet musiker for komponist Karlheinz - har i et par år hatt en trio med bassist Arild Andersen og den franske trommeslageren/perkusjonisten Patrice Héral. Etter forslag fra produsent Manfred Eicher inviterte de gitarist Terje Rypdal til sin første cd-innspilling, og resultatet er en drøy times improvisert instrumentalkommunikasjon, det meste «der-og-da»-oppstått, resten med noen forberedte forløp i bunnen.

Grunnstemningen er lavmælt og ladet, men med noen ekskursjoner ut i det mer eruptive frijazzlandskapet. En rolig strøm av store og små klangbilder oppstår og utvikles, ofte med nennsom bruk av elektroniske virkemidler, og tidvis er musikken pulserende og besettende, tidvis nesten ulidelig vakker, tidvis stillestående henimot det kjedelige før fargene på ny skifter. I cd-versjon er dette musisering som innbyr til dyplytting, «live» blir det anledning til å høre trioen i ti konserter i Sør-Norge i begynnelsen av neste måned. (Rypdal vil delta på noen av konsertene, blant annet i Oslo (5.10) og på Lillehammer Jazzfestival (13.10).

Terje Mosnes

[email protected]