Skiller journalistikken fra innholdsreklamen

... men de to møtes igjen i din og min Facebook-feed.

NY MODELL: Lars Eirik Eide og Even Aas-Eng er to av de ansvarlige bak nysatsingen Filter Media. Foto: Filter Media
NY MODELL: Lars Eirik Eide og Even Aas-Eng er to av de ansvarlige bak nysatsingen Filter Media. Foto: Filter Media Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

I dag slapp selskapet Filter Media nyheten om at det lanserer flere nye helt reklamerfrie redaksjonelle nisjenettsteder, finansiert gjennom et eget nettsted som kun innholder innholdsmarkedføring, også kjent som native ads eller content marketing på godt norsk.

Den nye modellen tar sikte på å eliminere noen av av utfordringene som har bragt tidlige satsinger på innholdsmarkedsføring, som VGs Familieliv-samarbeid med Rema 1000, opp i en omdømmesssig hengemyr. Den kommersielle virksomheten skal drives atskilt fra det redaksjonelle miljøet både internt og utad mot leserne, og i første omgang finansiere to redaksjonelle nettsteder: Filter Film og TV og Filter nyheter. Førstenevnte er en videreføring av dagens filtermagasin.no, mens nyhetssatsingen gjøres helt fra grunnen. De to nisjenettstedene skal drives av henholdsvis Pål Nordseth og Harald Klungtveit, begge drivende dyktige Dagbladet-journalister i dag. Klungtveit er i tillegg klubbleder, og en profilert kritiker av blant annet VGs satsing på innholdsmarkedsføring. 

Nå skal han og Nordseth drive rene redaksjonelle nettsteder der det verken er tradisjonelle bannerannonser eller innholdsmarkedsføring. Pengene skal i stedet skaffes gjennom et eget nettsted, Filter Partner, som lager oppdragsinnhold for kommersielle aktører og distribuerer dette via de samme sosiale kanalene som skal spre journalistikken. 

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer