FORUTSIGBARHET: Beslutningen om å følge flertallsanbefalingen fra fartsområdeutvalget og åpne for at Color Line kan flagge de to Kiel-ferjene i NIS handler om forutsigbarhet for næringen, skriver innsenderen. Her passerer Color Magic Bygdøy på sin vei fra Kiel. Foto: Geir Bølstad
FORUTSIGBARHET: Beslutningen om å følge flertallsanbefalingen fra fartsområdeutvalget og åpne for at Color Line kan flagge de to Kiel-ferjene i NIS handler om forutsigbarhet for næringen, skriver innsenderen. Her passerer Color Magic Bygdøy på sin vei fra Kiel. Foto: Geir BølstadVis mer

Debatt: Sosial dumping

Skipsfarten er avhengig av forutsigbare rammebetingelser

Vi jobber for at Norge fortsatt skal være en verdensledende sjøfartsnasjon. Vi fører en aktiv maritim politikk og har gjennomført en rekke tiltak for en sterk maritim næring med norske sjøfolk på norske skip.

Meninger

Regjeringen prioriterer norske sjøfolk og satser tungt på norsk maritim næring. En viktig grunn til at vi i dag har et sterkt maritimt næringsliv i Norge med 90.000 arbeidsplasser, er at vi prioriterer en politikk som gir konkurransedyktige og forutsigbare rammevilkår for næringen.

Norge skal være et foretrukket land å drive maritim virksomhet i. Vi har lovfestet tilskuddsordningen for sjøfolk og bruker 2 milliarder kroner på den, vi har økt satsingen på forskning og utvikling og styrket konkurransekraften til norske verft og maritime næringer.

Ola Magnussen Rydje er kritisk til regjeringens politikk og Senterpartiets Geir Pollestad og Magnus Heunicke fra det danske Socialdemokratiet skriver at dagens regjering bedriver sosial dumping på sjøen.

I 2014 satte regjeringen ned et partssammensatt fartsområdeutvalg som skulle vurdere endringer i fartsområdebegrensningene i NIS og innretningen av tilskuddsordningen for sjøfolk, for å sikre norsk maritim næring også for framtida.

Basert på flertallsanbefalingene fra utvalget – et kompromiss mellom partene i næringen – har regjeringen gjennomført endringer som både har økt tilfanget av skip under norsk flagg og gjort arbeidsplasser på sjøen mer robuste i møte med en utfordrende markedssituasjon.

Tilskuddsordningen for sjøfolk har som nevnt blitt betraktelig styrket. I år bruker vi over to milliarder kroner på ordningen, for å sikre norsk maritim kompetanse og for å sikre flest mulig norske sjøfolk på skip med norsk flagg.

Beslutningen om å følge flertallsanbefalingen fra fartsområdeutvalget og åpne for at Color Line kan flagge de to Kiel-ferjene i NIS handler om forutsigbarhet for næringen. Vi vet at den maritime næringen svinger og at det kan komme utfordrende tider igjen. Vi har tidligere opplevd at rederier har flagget ut nettopp som følge av opplevd uforutsigbarhet. Regjeringen ønsker ikke å gamble på at det samme ikke skjer i denne saken og med det risikere inntil 2400 arbeidsplasser.

Magnussen Rydje antyder også at en eventuell omflagging til NIS vil ha større konsekvenser enn det som faktisk vil være tilfelle. Det er derfor viktig å presisere at Color Line i denne saken har sagt at de ved en eventuell omflagging fortsatt vil beholde en full norsk sikkerhetsbemanning på de to skipene – kapteiner, styrmenn, maskinister og andre sertifikatpliktige stillinger.

Den maritime politikken bør ikke bygges på et øyeblikksbilde fra en solskinnsdag, men på behovet for forutsigbare og langsiktige rammebetingelser som sikrer at arbeidsplasser forblir i Norge – også når det blåser som verst.