Skitne og rene penger

«Helvetesuka» ligger bak oss. Det ene oljeselskapet etter det andre la fram redselsfulle resultater. Alt med direkte følger for kulturlivet. Med en oljepris under ni dollar blir det ikke mange cent til sponsing av musikk, museer og festivaler. Norsk Hydro holder sin hånd over Oslo-Filharmonien fortsatt, men ellers er det skrint i kassa.

  • Ukas varslede tørke viser klart usikkerheten ved å knytte kulturfinansiering til næringslivet. Oljen er ute, inn med tele- og kommunikasjonsbransjen - der skulle det vel være litt penger å hente. Det tydeligste signalet er at kulturlivet må finne andre kilder, bredere og mer utradisjonelle baser for å reise penger.
  • Her i landet vil vi helst at myndighetene skal betale. Offentlige penger er rene penger. Kultur betalt av staten er ren kultur. Andre steder i verden er det helt motsatt. Kultur betalt av myndigheter er ansett som dirigert, statlig og avhengig. Mens privatfinansiert kultur blir vurdert som uavhengig og fri.
  • Det er lite som tyder på at offentlige penger presser seg på for å overta tomrommet etter olje-sponsingen. Nå kunne de virkelig besittende klasser her i landet kjenne sin besøkelsestid. Vi mangler en kultur for at mennesker med god råd har samfunnsforpliktelser for kulturen. Denne delen av det sivile samfunn er lite utviklet hos oss. Staten har «tatt seg av» kulturen, og private penger går heller til egne moro-båter på fjorden, enn til oppussing av et teater eller en ny fløy i et galleri. Et insentiv for å utvikle en slik mesen-kultur kunne være klare retningslinjer og full gjennomføring av skattefradrag for penger gitt til kulturformål. Amerikanerne gjør dette. Resultatet er penger til kultur, et indirekte bidrag fra staten og et økt individuelt ansvar for kulturen.
  • Kanskje det er tid også for den helt individuelle sponsing. Du og jeg betaler et beløp til vårt favoritt-kulturuttrykk og får navnet på en tavle inne i teateret, i konsertsalen, i galleriet eller i programheftet. De som betaler mest, får navnet øverst, de mer moderat betalende må figurere nederst. Egentlig bare en litt mer konkret og prangende variant av kulturlivets mange venneforeninger.
  • Dette er ikke kilder som vil gagne den eksperimentelle kultur. Nei, den må trolig hente penger andre steder. Men kulturlivet har alltid hatt et lappeteppe av finansieringskilder, og det vil slett ikke skade å få noen flere lapper inn i det teppet.