Skjebnehøst for TV3

TV3 har mistet halvparten av sine seere i løpet av tre år. Pengene renner ut, og kanalen har tapt 80 millioner annonsekroner. Redningen kan bli å gjøre kanalen om til sportskanal.

- Det er åpenbart at Champions League og «Robinsonekspedisjonen» er meget viktige for oss i høst. Vi er strålende fornøyde med seerrekorden på 695000 seere på RBK-kampen denne uka. Og nå er vi veldig spente på «Robinsonekspedisjonen», sier TV3s programdirektør Hans Peter Hognestad til Dagbladet.

Dersom seertallene ikke bedrer seg kjapt, kan ledelsen i TV3 bli tvunget til å endre kanalens strategi radikalt.

- En tanke kan være å gjøre kanalen til en mer rendyrket sportskanal, forteller programdirektøren.

Ledelsen i kanalen er redusert, og den gjenværende toppledelsen er villig til å bruke penger på å kjøpe attraktive idretter, sett med norske øyne.

Neste år må kanalen bestemme seg for hvor mye de vil betale for nye runder med Champions League.

Mareritt

For to år siden hadde TV3 350millioner kroner i annonseinntekter. I år vil tallet trolig ligge på omkring 270 millioner. Det viser hemmelige tall Dagbladet har fått tilgang til.

Det økonomiske marerittet rir ledelsen som en mare. Og nå drømmer de om gamle dager, da kanalen var like stor som TVNorge og tjente penger.

I dag er TV3 bare halvparten så stor som TVNorge, målt i prosentvis andel av norske TV-seere. TV3 har ca. fem prosent, mens TVNorge har ti prosent av seerne her i landet.

TV3 klarer ikke i dag å finansiere driften sin selv, og er avhengig av økonomisk hjelp fra andre deler av morselskapet Modern Times Group.

- Det ser ut til at Norge, med bare fire millioner mennesker, er et for lite land til at tre kommersielle kanaler kan tjene nok penger, sier TV3s Hans Peter Hognestad til Dagbladet.

Krise

- Hvor lenge kan dere overleve med så lav andel av TV-markedet?

- Det er ikke slik at vi har satt noen dato for når vi skal avgjøre det ene eller det andre. Men det er klart at vår forretningsidé er å tjene penger, og det gjør vi ikke nå, sier Hognestad.

Selgerne krever at kampene sendes direkte. Det har verken NRK1 eller TV2 plass til i sin nyhetstunge sendeflate. Og det er gunstig for TV3.