Skjebneklang

For dem som ikke kan gå i Den Norske Opera for å se Wagners «Lohengrin», og kanskje enda mer for de som går og ser den: Her er muligheten til å synke ned i klangen og produsere bildene selv, to store innspillinger av Wagners romantiske opera.

Den første er Rudolf Kempes legendariske fra 1964 med Wienerfilharmonien, gjenutsendt i EMIs storartede billigserie «Great Recordings of the Century». Han dirigerer med stor forståelse for dramaet i musikken, der hver minst hendelse fanges opp og projiseres over i klang. Og så har han Wagner-fortolkningens ideelle Lohengrin, Jess Thomas, samt den unge Christa Ludwig som synger Ortrud med en uhygge som får årene til å ise.

Daniel Barenboim

Wagner: «Lohengrin»
(TelDEc)

Den andre er ikke mer enn tre år gammel, fra Teldec, med Daniel Barenboim i spissen for Staatskapelle Berlin, og kor fra Dresden. Her er klangidealet et annet, modulert med et raffinement som får deg til å undre hvorfor Wagner har fått et rykte som pompøs, og samtidig med et trykk som bærer hele verket.

Sangerne er på nivå, alle sammen, men med Deborah Polaskis Ortrud som absolutt topprestasjon. Større følelsesregister er det knapt mulig å legge inn i «Lohengrin»s mest fascinerende rolle, der uhyggen fordypes fordi den blir så menneskelig.