Skjeller ut Bergman

Dramatikeren Lars Norén har satt svensk kulturliv på hodet med sitt siste og sterkt samfunnskritiske teaterstykke «Personkrets 3:1». I stykket æreskjeller Norén flere kjente svensker.

Dramaten kalles et «kapitalistisk horehus», mens Ingmar Bergman får gjennomgå fordi han skal ha klabba til en tyrkisk vaskehjelp da hun var så uheldig å skramle med en vaskebøtte under en prøve. Utfallene fant sted under urpremieren på «Personkrets 3:1» i Umeå på fredag. De førte til store oppslag i svenske medier i helga, og har fått svensk kulturliv til å sperre øynene opp.

Infantil

Norén angriper så vel navngitte svenske politikere som kjente journalister. Men verst går det altså ut over mesterregissøren Ingmar Bergman.

Norén mener Bergman fikk en «infantil maktposisjon» på Dramaten. Han beskriver Bergman som et herskesykt menneske som ingen kan være sikker på. Blant annet skal Bergmans sønn Mats ha blitt fornedret og tvunget til å gå med en pute surret rundt hodet under en prøve. Årsaken var at Bergman mente lyset på scenen ble ødelagt siden det skinte sånn i sønnens flintskalle.

«Rövslickare»

Dramatens forrige sjef, Lars Löfgren, beskyldes for å være Bergmans «rövslickare», og for å ha gjort Dramaten til et «kapitalistisk horehus» med samme vurderinger som Hennes & Mauritz. Norén mener dessuten at det å sette Bergman og Löfgren til å vurdere Dramatens år under Löfgren, er det samme som å «...sätta Goebbels att döma Nürnbergrättegången».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Under forhåndsvisningene skal forfatteren og tidligere nobelkomitémedlem Kerstin Ekman ha blitt beskyldt for å synse på samme måte som en kanadagås skiter, og for å være et «korrumperad styrelsesmedlem i Dramaten».

Knallkritikk

Norén har etter alt å dømme vært seg bevisst de reaksjonene angrepene kom til å skape. For de ble framsatt helt til slutt i den seks og en halv time lange oppsetningen som han selv har iscenesatt for Svenska Riksteatern. Fra en båndopptaker brukte Norén de siste fem minuttene til å sjokkere svenskene med sin voldsomme personsjikane.

Nå er det enkelte som stiller spørsmålet om hvorfor Norén valgte å avslutte «Personkrets 3:1» med så voldsomme angrep. For stykket har i seg selv, før de siste fem teipede minuttene, fått glimrende kritikker i svenske aviser. Aftonbladet kaller stykket et «virkelighetssjokk» fra dagens Sverige, et «rasende sosialpolitisk innlegg som ut fra et klasseperspektiv retter seg mot nedmonteringen av samfunnets ansvar for stell og omsorg av sine medborgere».

Svenska Dagbladet roser oppsetningen for å være stort dystopisk teater som ingen kan unngå å bli berørt av eller å få kraft av. Mens Dagens Nyheter mener stykket markerer et veiskille i svensk teater.

Ny underklasse

«Personkrets 3:1» er første del av trilogien «Morire di Classe» (Klassedøden). Gjennom et 20-talls personer i samfunnets bakgård - narkomane, horer, fylliker og arbeidsløse - viser Norén at sosialdemokratiene har like store klasseskiller i dag som da velferdsprosjektet startet. Hans påstand er at intet samfunn er sterkere enn dets svakeste ledd.

Med «Personkrets 3:1» har Lars Norén ikke bare tatt skrittet fullt ut fra de psykoanalytiske familiedramaene.

Han har - med mediekalkulert utskjelling eller ikke - også innledet noe som kan innvarsle en renessanse for det samfunnskritiske teater.