Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Skjeve utfall mot PISA

PISA: Hva kjennetegner naturfagkompetansen som testes i PISA-undersøkelsen? Dette spørsmålet krever det noe innsats å sette seg inn i. Kvalitet til oppgavene som brukes i PISA, må ses i lys av hva som faktisk skal måles. I forrige uke fikk tre personer med sterk naturvitenskapelig bakgrunn, Eirik Newth, Rasmus Hansson og Sissel Rogne, slippe til i Dagbladet med en ensidig fordømmelse av naturfagoppgavene i PISA. Reportasjen gjør at vi slett ikke er overbevist om at disse kritikerne har satt seg særlig grundig inn i hva PISA er.

Læreplanen for naturfag og rammeverket for PISA målbærer et kunnskapssyn som utfordrer et tradisjonelt bilde av naturfaget. Med PISA ønsker myndighetene i en rekke land å finne ut om elever mot slutten av obligatorisk skolegang klarer å bruke sin naturfaglige kunnskap på en adekvat måte i konkrete situasjoner. Hva slags kompetanse trenger man for eksempel for å kunne delta i og forstå debatten om giftslamdeponiet ved Malmøya eller for å forstå ordskiftet om bevaring av rovdyr? I tillegg til å ha et følelsesmessig engasjement, vilje til å sette seg inn i saksdokumenter og en faglig innsikt, må man kjenne til hvordan man kan underbygge konklusjoner ved hjelp av empiri, og man må vite hva slags spørsmål som typisk kan besvares gjennom naturvitenskapelige undersøkelser. Dette er sentralt i den naturvitenskapelige dimensjonen i en rekke aktuelle spørsmål og problemstillinger som borgere i et samfunn i noen grad bør kunne forholde seg til.

Newth, Hansson og Rogne trekker alle fram at de synes oppgavene er preget av dårlig språk. Vi vet ikke om det kan berolige de tre, men vi kan forsikre dem og andre om at dette er nesten så langt fra en tilfeldig samling av sammenraskete oppgaver som det er mulig å komme. Uavhengige eksperter i alle de deltakende landene har deltatt i en kritisk og grundig debatt om oppgavene, og alle oppgavene er oversatt og prøvd ut med en høy metodisk grundighet. Det er riktig at flere av oppgavene er vanskelige, og at elevene for noen av oppgavene må være i stand til å tolke krevende (men ikke så lange) tekster. Det er internasjonal enighet i PISA om at slik skal det være for å kunne teste den kompetansen som rammeverket beskriver.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling