Anmeldelse: «Skjønnheten og udyret»

«Skjønnheten og udyret» fungerer enten man vil eller ikke

Glorete glamour og oppdaterte barndomsminner.

Terningkast fire: «Skjønnheten og udyret» presenterer tegnefilmklassikeren fra 1991 i en ny og mer synergievennlig spillefilmutgave.Vis mer Vis mer Vis mer Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

FILM: Så er den omsider her, filmen som skal treffe kinomarkedet som en bumerang av uimotståelig 90-tallsnostalgi, og etablere spillefilmadaptasjonen av tegnefilmklassikere som en blockbustersjanger på linje med superheltfilmen. Og det er slett ikke umulig at den lykkes, for på tross av et kynisk utgangspunkt og et bisart formspråk er det ikke noen dårlig film Bill Condon har laget. Det er bare det at samtlige av dens mest prisverdige kvaliteter og minneverdige øyeblikk også finnes i Gary Trousdale og Kirk Wises «Skjønnheten og udyret» fra 1991 – og da i langt mer elegant tapning.

PlastDet Condons film mangler av eleganse tar den igjen i glorete glamour og en mer young adult-preget romanse. Belle (Emma Watson) vandrer rundt i en verden som på én og samme tid er kunstig og hyperrealistisk – billig og overdådig – et fordums fantasi-Frankrike hvor alle bygninger og gjenstander ser ut som om de er projisert på en green screen eller laget av plast. Og selv om det åpenbart er investert store summer i produksjonen, får bildene kun unntaksvis det cinematiske preget som gjør det mulig å la seg overvelde av estetikken.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.