Skjønnheten og udyret

Skotsk englerøst møter natteravn fra Los Angeles.

CD: Skotske Isobel Campbell, tidligere del av feelgood-gruppa Belle & Sebastian, har i sin tid drømt om å synge duetter med Tom Waits. Hun skrev til whisky-stemmenes keiser, men fikk aldri noe svar. Det kunne blitt en fin plate i skjønnheten & udyret-tradisjonen.Nå har den skotske englerøsten fått ønsket halvveis oppfylt likevel. Amerikaneren Mark Lanegan er også medlem av røyk & spritklubben, noe han har markert både som solosanger og som vokalist i gruppa Hades.

Mary Poppins og Satan

Noen har kalt denne plata et møte mellom «Mary Poppins og Satan», men så fjollete er ikke Isobel Campbell, og Lanegan er ikke fæl nok. En sammenlikning med Nancy Sinatra og Lee Hazlewood er en mulighet, men også dette blir feil. Denne plata er både søtere og annerledes.Lanegan åpner ballet med en Robbie Robertson-aktig vokal på «Deus Ibi Est» - med Campbell i et diskret kor. Den er som de fleste av sangene skrevet av henne, og på «Black Mountain» går hun Simon & Garfunkel i næringen med en vokal så lys at den kan kaste sol inn i den svarteste natt. Deretter en dyp twin peaks-twang på den første virkelige duetten, «The False Husband». Tittellåta briljerer med en cello og steelgitar-duett i solopartiet. Drømmevakkert utført.

Røfft og sårt

«Revolver» er Lanegans eneste komposisjon, en lavmælt duett. Røffere i kantene er et Tom Waits-inspirert kling klang-cover av Hank Williams\' «Ramblin\' Man», med en hviskende Campbell bak Lanegans såre blues. Vekslingen i stil gjør plata variert og spenstig, en musikalsk dans utført på tvers av Atlanteren (faktisk uten at de to har møttes mer enn en gang under innspillingen). Inntil Lanegan grynter at selskapet er slutt og at sirkuset er på vei ut av byen. Kommer det tilbake?