Skjønnheten og udyret

Solo og sammen – det aller meste stemte i går.

KONSERT: Bluegrassdronningen Alison Krauss uten sitt Union Station, og verdens beste rockevokalist, Robert Plant, uten Led Zeppelin: Det overraskende samarbeidet resulterte i duettalbumet «Raising Sand», som ble en av fjorårets store plater. Det er derfor ingen overdrivelse å påstå at det var høye forventninger til gårsdagens konsert i Oslo Spektrum. Og ville det bli noen gløtt inn i tidligere karrierer? Svaret måtte bli ja. Ei plate som varer 57 minutter ble dratt ut til en to timer lang feststund. Og – det ble en duokonsert med innlagte soloavdelinger, der summen av det hele rett og slett ble klisjeen full pakke.

Solid backing

Bak seg på scenen har Plant (59) og Krauss (36) minst tre andre soloartister, produsent og gitarist T-Bone Burnett, gitarist Buddy Miller og strengedrager Stuart Duncan (fele/mandolin/banjo) – i tillegg til Jay Bellerose (trommer) og Dennis Crouch (kontrabass). Et bedre lag kan man knapt ønske seg.

Åpningskuttet fra albumet, «Rich Woman», åpner festen. Den er litt tam, men når Krauss griper tak i fela blir det ganske raskt full honky tonk-tenning. En radikalt annerledes versjon av Led Zeppelins «Black Dog» er også i seigeste laget, men det er glemt når Alison Krauss sender Plant ut og hengir seg til «Sister Rosetta Goes Before Us» alene, etterfulgt av en suveren «Let Your Loss Be Your Lesson». Det er rein magi nå – og det blir mer av det. Lyden er dessuten svært behagelig, noe som ikke er en selvfølge i Spektrum.

Overraskelser

Tradisjonelle «Matty Groves», mest kjent med Fairport Convention, er en av kveldens positive overraskelser, en annen er «Down To The River To Pray» fra filmen «O Brother, Where Art Thou?» – og et tredje en fantastisk versjon av Led Zeppelins «Battle Of Evermore» – fra samme år Alison Krauss ble født, 1971!

T-Bone Burnett, mannen bak duoens dystre, men vakre lydunivers, får også slippe til, før Robert Plant legger hele seg i Townes Van Zandts «Nothin’» – som avsluttes med et slags primalskrik. Radiohiten «Killing The Blues» er et nytt høydepunkt, også takket være Buddy Millers lyriske steelgitar. Men det er Alison Krauss som skinner aller sterkest fra scenen denne kvelden. Fans av Krauss har vært nødt til å reise langt for å høre henne live, i går debuterte hun på en norsk scene.

Festen avsluttes med gospel og tilløp til låvedans, og publikum har reist seg. Men det blir ikke mer. Som Robert Plant sier før han forlater et jublende Spektrum: «That’s It».

Men det holder, det. Så Bergen, gled dere til i kveld.