Anmeldelse: Billie Eilish - «No Time To Die»

Billie Eilish

5 1 6
13. februar 2020
Plateselskap:

Interscope Records

«Skjør, vakker og intim»

Det er et svært prestisjefylt selskap Billie Eilish får ta del i når hun i dag slipper kjenningsmelodien til den kommende og 25. James Bond-filmen «No Time to Die». Et legendarisk franchise som har produsert klassikere siden 60-tallet, og blant annet inkluderer størrelser av typen Shirley Bassey, Paul McCartney, Duran Duran, Tina Turner og Chris Cornel – for ikke å nevne våre egne a-ha.

Kun 18 år gammel er Eilish den utvilsomt yngste sangeren i James Bond-stallen, men det er ingenting som verken føles ungt eller for moderne over hennes mørke tolkning. Produsert av broren Finneas og Stephen Lipson, med orkesterarrangementer fra filmmusikk-veteranene Hans Zimmer og Matt Dunkley, høres «No Time to Die» allerede heller ut som en emosjonell nyklassiker.

Eilish’ stemme har allerede trollbundet en hel verden med minneverdige øyeblikk som «I Love You» og «When the Party’s Over», og tar her magien enda et steg videre over låtens stemningsskapende bakteppe av velkjente Bond-toner.

Skjør, vakker og intim i sin utførelse, trumfer Los Angeles-sangeren seinere års bidrag fra både Sam Smith, Alicia Keys og selv Adele. Klassisk og tradisjonelt, men også preget av hårfin balanse fra Eilish’ særegenhet. En underliggende tone av nostalgi og hevngjerrighet som passer perfekt inn i låtens tragiske kjærlighetshistorie, men også et møte på skjermen mellom en nå pensjonert Bond og årets stereotypiske superskurk.