Skjult reklame i «Frustrerte fruer»

Produktplassering tar av i TV-serier.

(Dagbladet.no): Mer nedlasting og mulighet for å ta opp serier uten den forstyrrende reklamen har tvunget amerikanske annonsører til å bli mer kreative.

Nå slår fagforeningene til de amerikanske skuespillerne og manusskribentene alarm. De vil ha tydelig merking av programmer som inneholder produktplassering, skriver BBC.

Frustrert skrekkeksempel

The Writers Guild of America og Screen Actors Guild ønsker at det opplyses ved begynnelsen av programmet om produksjonsselskapet har mottatt penger for å promotere et produkt.

Patric Verrone, president for The Writers Guild, frykter manusskribentene får en vanskeligere jobb når hensynet til annonsørene veier så tungt.

- Kabelselskaper og markedsdirektører ignorerer folkets interesser og forlanger at kreative kunstnere samarbeidet om skjult reklame kamuflert som en historie, sier han til nyhetsbyrået Reuters.

Som skrekkeksempler trekker fagforeningene fram en episode av «Frustrerte fruer» der Eva Longorias karakter Gabrielle tar et modelloppdrag for bilprodusenten Buick.

Diverse realityprogrammer er spesielt attraktive for annonsører. I «Kandidaten» skal Burger King, Dove Body Wash, Sony PlayStation, Verizon Wireless og Visa ha betalt 2 millioner dollar hver for å få profilert sine produkter.

NYTT LIV: Når TV-serier kan lastes ned og tas opp uten reklamepauser, må TV-selskapene finne andre måter å tjene penger på. Det har gjort produktplassering mer vanlig. FOTO: SCANPIX/AP
NYTT LIV: Når TV-serier kan lastes ned og tas opp uten reklamepauser, må TV-selskapene finne andre måter å tjene penger på. Det har gjort produktplassering mer vanlig. FOTO: SCANPIX/AP Vis mer

Mer i filmer

I filmer er produktplassering enda mer vanlig. Den nye fotballfilmen «Goal!» har for eksempel fått mye kritikk.

- Mitt inntrykk er at «Goal!» er en eneste lang reklamefilm for Adidas, har skuespiller Christopher Fairbank uttalt til Svenska Dagbladet.

Produktplassering er trolig mye mer utbredt i USA enn i Norge. Men fenomenet er slett ikke ukjent også her til lands.

- Interessen for og bruken av produktplassering i norsk film er helt klart eskalerende. Det er tydelig at våre kunder etterspør og er opptatt av slik markedsføring. Tidligere var rett og slett ikke næringslivet oppmerksomme på denne type markedsføring. Dessuten er det jo en ny trend at norske filmer er kommersielle suksesser, sa Johnny Haaberg i mediebyrået OMD til Dagbladet i fjor sommer.

Også serier her hjemme har fått kritikk. Medietilsynet kom nylig med en kritisk uttalelse mot «Heia Tufte!» og TVNorge:

- I en prinsipiell drøftelse om grensene for sponsevirksomhet i kringkasting, konkluderer Medietilsynet med at Norsk Tipping AS må betraktes som sponsor av programserien etter definisjonen i kringkastingsloven \' 1-1. Etter samme lov \' 3-4 har kringkastere en plikt til å opplyse seerne om hvem som sponser et program slik at seerne selv kan vurdere om kringkasters redaksjonelle integritet er tilstrekkelig ivaretatt. Denne plikten har TVNorge etter Medietilsynets vurdering ikke overholdt, heter det i en uttalelse fra tilsynet.

REKLAMEFILM FOR ADIDAS?: Den nye storfilmen «Goal!» har fått kritikk for at Adidas-logoen dukker opp like mange ganger som hovedpersonen i filmen.
FIKK KRITIKK: TVNorge fikk kritikk av Medietilsynet fordi de ikke hadde opplyst tydelig nok at «Heia Tufte» var sponset av Norsk Tipping.