Å VIRKE I DET SKJULTE: Lobbyistene i First House startet naturlig nok opp i Inkognitogata 1. Nå har de flyttet videre til Parkveien 61. 
Foto: Jon-Michael Josefsen / Scanpix
Å VIRKE I DET SKJULTE: Lobbyistene i First House startet naturlig nok opp i Inkognitogata 1. Nå har de flyttet videre til Parkveien 61. Foto: Jon-Michael Josefsen / ScanpixVis mer

Skjulte interesser

TV 2 har valgt seg lobbyister som ekspertkommentatorer til valget. Det er kommentatorer som skal tjene penger på politikken de kommenterer.

Kommentar

Valgdekning i NRK og TV 2 får fram noen merkelige sider ved våre TV-selskaper. NRK bruker krefter fra underholdningsavdelingen for å gjøre valgdekning gøyal. Det er kanskje valgdeltakelsen ved fjernkontrollen de bekymrer seg for. TV 2 går en annen vei, Dagsavisen kunne i går fortelle at de har tatt inn First House lobbyistene Jan Erik Larsen og Tor Mikkel Wara som valganalytikere.

Rent objektivt er de to subjektive, men like bekymringsfullt er det at ingen kan vite hvilke interesser de to pleier når de leverer analyser. First House er som kjent et PR- og lobby firma, det er dit politikere går når de skal tjene penger på kunnskapen og kontaktene sine. Og First House har en hemmelig kundeliste. Vi vet ikke hvem eller hva Jan Erik Larsen eller Tor Mikkel Wara jobber for. Vi kan ikke vurdere om analysene for eksempel er farget av PR-kunder fra oljesektoren.

Og TV 2s analytikerpanel er PR-næringspolitisk balansert: Roger Sandum representerer Gambit H+K og Guri Størvold stiller for kommunikasjonsbyrået Zynk. Her skal alle få anledning til å gjøre sine hoser grønne (eller kanskje snarere blå) for framtidige statsråder.

Tor Mikkel Wara mener nærmest at dette er noe de byr på av sitt hjertes godhet: First House lager uansett en masse meninger og analyser, sier han til Dagsavisen og forklarer at det som nå skjer er at TV 2s seere får gratis innsyn i de analysene. Men smak på hva han sier: First House lager uansett masse meninger. På vegne av hvem? Pass deg for grekere og kommunikasjonsbyråer som kommer med gaver.

Saken har også en annen side. Våre departementer og direktorater er også kjøpere av kommunikasjonsbyråenes tjenester. De som vinner valget i september vil innta statsrådstolene i disse departementene. Analyser som tjener og roser vinnerne i valget er god kundepleie for kommunikasjonsbyråene. De skal snakke om sine framtidige potensielle oppdragsgivere. Et selskap som First House, som huser mange tidligere Ap-politikere, kan jo bruke anledningen til å snakke seg inn i de borgerliges hjerter. Det er jo en grunn til at kommunikasjonsbyråene byr så raust på sin kunnskap.

Her finnes
det ingen interessekonflikter, forsikrer Jan Erik Larsen. Nei, ikke for First House. Dette er bare business as usual.

Rettelse:
I en tidligere versjon, og i dagens papirutgave ble Roger Sandum tillagt feil arbeidsgiver. Han er ansatt i Gambit H+K. Jeg beklager.