DEBATT

Debatt: Skolemat

Skolemat eller mattelærer?

Det viktigste for å oppnå god læringseffekt av undervisningen er å sikre seg at barna har en god psykisk helse. Skolemåltidet må sees i dette perspektivet.

LÆRINGSLYST: Det er fristende å spørre om det hadde blitt bedre læring med superflinke matte- og norsklærere men med elever som sover i klassen, skriver innsenderen. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
LÆRINGSLYST: Det er fristende å spørre om det hadde blitt bedre læring med superflinke matte- og norsklærere men med elever som sover i klassen, skriver innsenderen. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Debatten om skolemat eller lærerkompetanse har pågått en stund i fedrelandet og den fikk en oppsving på mandag under valgkampens første duell mellom Støre og Solberg.

Det begynte med at statsministeren slo fast at det ikke er dokumentert at gratis skolemat gir bedre læring. Toppen nåddes da Solberg forklarte at «det er mye enklere for foreldre å putte en matpakke i sekken enn en mattelærer i sekken». Påstanden skulle formodentlig være et punchlineargument for at gode lærere er viktigere enn gratis skolemat. I stedet blir det en lissepasning for oss som mener at politikere skal være varsomme med å være skråsikre i diskusjoner om kompliserte fagtemaer i det offentlige rom.

Det er mye som ikke er dokumentert, hva nå enn det betyr. Og det er mye som det hadde vært fint å få dokumentert. Det hadde for eksempel vært meget interessant å få vite om gratis skolemat gir bedre læring enn betalt skolemat.

På den annen side er det mye som ikke trengs å dokumenteres ut over den grunnleggende kunnskap vi har om faktorer som påvirker læring. Vi vet for eksempel at lavt blodsukker har betydning for hvor opplagt og våken man er, så det er neppe nødvendig for en samfunnsforsker å undersøke om tilførsel av næring gjennom matinntak, gratis eller ikke, har betydning for barnets læringskapasitet. Sammenhengen mellom blodsukkernivå og våkenhetstilstand skulle være bra dokumentert.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer