Debatt: Skolemat

Skolemat lønner seg

Spørsmålet bør ikke være om vi har råd til et gratis måltid i skolen – men om vi har råd til å la være.

BEDRE LÆRINGSMILJØ: Lærere ved skoler som har skolemat, melder om roligere elever som er bedre konsentrerte og et generelt bedre læringsmiljø. Et godt læringsmiljø er helt avgjørende for elevenes læring, skriver innsenderen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
BEDRE LÆRINGSMILJØ: Lærere ved skoler som har skolemat, melder om roligere elever som er bedre konsentrerte og et generelt bedre læringsmiljø. Et godt læringsmiljø er helt avgjørende for elevenes læring, skriver innsenderen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpixVis mer
Meninger

Få barna til å stå opp i tide. Sjekke at de pusser tennene og får gått på do. Smøre en sunn og god matpakke, som jeg forhåpentligvis har husket å handle inn nok mat til. Sørge for at de har på seg fornuftige klær. Huske på at de faktisk får med seg matpakka. Forsøke å få dem til skolen i tide. Var det i dag de skulle på tur? Rekker jeg møtet på jobben?

Petter Brunsberg Refsli
Petter Brunsberg Refsli Vis mer

Jeg har ikke barn selv, men jeg husker hektiske morgener fra jeg vokste opp. Når jeg en gang forhåpentligvis får egne barn, vil jeg sette umåtelig stor pris på den luksusen det er å slippe å smøre matpakke hver eneste dag. For gratis skolemåltid er et strålende tilbud til barneforeldre som slipper å kjøpe og smøre inn utallige matpakker til barna sine. Det er også ganske mye penger spart for alle barnefamiliene, som de kan bruke til noe annet.

Samtidig er det naturligvis ikke barneforeldrene som er det viktigste ved å innføre gratis skolemat. Det er selvfølgelig barna. Det er ikke mange som er uenige i at alle barn bør få et godt og sunt måltid i løpet av skoledagen. Men det er tydeligvis ikke alle som er villige til å gjøre noe for å sikre det.

Erna Solberg hoster heller opp slagord om at det er «lettere å putte en matpakke i sekken enn en mattelærer» – som om det er alternativene vi står overfor. Kunnskapsminister Jan Tore Sanner mener det ikke er viktig med gratis skolemat, fordi de fleste fikser det selv.

Men 60.000 elever har ikke med seg mat på skolen. Hva med disse barna? Å legge ansvaret på foreldrene, gir ikke disse barna mat i magen. Ved å sikre dem et godt skolemåltid, bidrar vi til et mer inkluderende miljø, god helse, bedre konsentrasjon og dermed mer læring. Dette er også positivt for alle barna som i dag har med seg mat. Blant barna som har med seg matpakke, kan den også bidra til å stigmatisering og utenforskap.

ARBEIDERPARTIET: Partileder i Arbeiderpartiet, Jonas Gahr Støre, om gratis skolemat. Video: Jørgen Gilbrant / Dagbladet Vis mer

I skolepolitikken er det vanlig å sammenlikne oss med Finland, som stort sett er overlegne oss på internasjonale sammenlikninger i skolen. Når Høyre setter skolematen opp mot kunnskap i skolen, kan det være nyttig å huske på at i Finland har de skolemat. Lærere ved skoler som har skolemat, melder om roligere elever som er bedre konsentrerte og et generelt bedre læringsmiljø. Et godt læringsmiljø er helt avgjørende for elevenes læring.

Det lønner seg å forebygge. Utenfor-regnskapet til KS er et eksempel på de store utgiftene samfunnet kan spare på å hindre at barn og unge faller utenfor. Når vi også har forskning på at gratis skolemat virker sosialt utjevnende, gir det en indikasjon på hvor store fordeler det kan gi i et samfunnsperspektiv. Investeringer i folkehelse vil på sikt redusere belastningen på et presset helsevesen og er svært viktig å prioritere.

I Oslo beholdt Arbeiderpartiet skolefrukten da regjeringen kuttet. Nå går vi til valg på å tilby alle elever et enkelt skolemåltid. Gratis skolemåltid er god folkehelsepolitikk, god skolepolitikk og god politikk for barnefamilier. Spørsmålet bør ikke være om vi har råd til å innføre det, men om vi har råd til å la være.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.