- Skolen har mye å lære av dataspill

Skolen kan lære av hvordan dataspill er organisert som læringsmiljø, mener kronikkforfatterne.

Forrige uke kunne vi nok en gang lese bekymringer om at elever presterer dårlig på skolen - eller til og med slutter på skolen - på grunn av dataspill. Elever som sliter på skolen fordi de spiller så mye dataspill om natta er blitt et problem ved Øyrane vidaregående skole i Førde, melder NTB. - Stadig fleire elevar greier ikkje å fullføre skulen, uttaler pedagogisk ansvarlig ved skolen.

Det er selvsagt grunn til bekymring når ungdom sitter våkne hele natta for å spille dataspill, men i skyggen av medienes til dels ensidige fokus på spillavhengighet og negative aspekter ved dataspill er det viktige aspekter som ikke drøftes i tilstrekkelig grad: Hva er det ved disse spillene som appellerer så sterkt? Det er tydelig at dataspill har et sterkt potensial for innlevelse, framstilling av simulerte virkeligheter og samarbeid. Kan de unges fascinasjon for dataspill komme av dataspillenes oppbygning som gode læringsmiljøer? Kan slike spill ha et potensial for læring og undervisning?

David Shaffer er en av verdens fremste spillforskere, og har det siste tiåret forsket på teknologi, dataspill og utdanning. Han kommer til Oslo i april for å snakke om hvordan dagens unge kan utvikles til kreative tenkere i en globalisert verden - med god hjelp fra dataspill. Vi håper at mange benytter denne anledningen til å diskutere hva som egentlig appellerer til de unge så sterkt med dataspill, og hvordan denne interessen kan benyttes på konstruktive måter. Vi mener ikke at skolen skal lage spill som «World of Warcraft», eller at dataspill aldri har skadelige virkninger, men derimot at vi har mye å lære av spillenes måte å skape rammer for god læring og spillteknologiens muligheter for å simulere situasjoner og hendelser som andre medier ikke klarer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er tydelig hvordan dataspillenes pedagogikk skiller seg fra skolens pedagogikk. Dataspillet «World of Warcraft» («WoW») er et fantastisk godt læringsmiljø for å lære å bli en god «WoW»-spiller. Man lærer gjennom å spille, framfor å lese en lang manual. I skolen er det ofte omvendt, man leser seg opp på teori, uten å få bruke det man har lært til noe meningsfylt. I dataspill er det man lærer hele tiden funksjonelt i forhold til å løse problemer og utfordringer i spillet. Spørsmålet er om skolen kan ha noe å lære av hvordan dataspill er organisert som læringsmiljø. Vi tror det.

I et godt dataspill møter alltid spilleren problemer og utfordringer i «reelle» situasjoner, og de ferdigheter og kunnskaper spilleren trenger, utvikles ved å løse dem. Hjelp og støtte til dette finnes i spillmiljøet, i ulike verktøy spilleren har tilgjengelig og hos andre spillere. Dataspillere er veldig flinke til å dele kunnskaper og erfaringer med hverandre på ulike nettsider. I skolen er det motsatt. Problemer og øvelser er i sjelden grad relatert til reelle problemer. Snarere må elevene løse rutinepregede matteoppgaver eller pugge engelske gloser, uten at disse har noe formål ut over det å beherske selve ferdigheten. Vi mener ikke at pugg eller automatisering av ferdigheter ikke har noen rolle å spille i skolen. Også dataspill er fulle av til dels kjedelige og repetitive øvelser. Men det må relateres til et eller annet mer overordnet formål som gir mening og motivasjon for elevene.

Det er interessant å se hvordan elevene ofte mister motivasjon etter hvert som de blir erfarne elever, mens det motsatte skjer med dataspillere. Dataspill blir lengre, vanskeligere og mer komplekse, fordi spillerne krever reelle utfordringer som innebærer at de virkelig må bruke tid og gjøre en innsats for å løse dem.

«World of Warcraft» kan nok være et godt læringsmiljø, men det man lærer der er ikke særlig etterspurt i verden utenfor «WoW»-universet. Men på samme måte som at noen filmer eller bøker er mest egnet for underholdning, og andre for skolebruk, finnes det også dataspill som er spesiallaget for å lære pensum på en mer motiverende og engasjerende måte. Nye former for læringsspill kan i stor grad sies å legge til rette for opplevelses- og erfaringsbasert læring av situasjoner som det vanskelig kan legges til rette for i virkeligheten. I slike spill kan spilleren gjøre selvstendige valg, løse utfordringer ulikt og få innsikt i komplekse utfordringer.

ITU (Forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanning) hadde nylig et forsøk med det nye spillet «Global Conflicts: Palestine» på Stovner videregående skole. Her spiller man en journalist som gjennom egne undersøkelser og intervjuer skal dekke Palestinakonflikten på Vestbredden. Responsen fra elevene var blant annet at spillet ga dem en forståelse for enkeltskjebnene i Palestinakonflikten: «Før leste vi om konflikten på avstand i lærebøkene. Nå møter vi konkrete personer. Vi lærer hvordan et menneske kan ha det under disse forholdene. Vi kommer liksom nærmere det som skjer. I lærebøkene blir det mye mer fjernt», uttalte elevene Aisha Sundas Ishaq og Mikael Julian Kvassheim til Aftenposten (14.11.2007).

Selv om det er et problem at elevene ikke er disiplinerte nok til å følge med i timene, må vi også stille oss spørsmålet om vi kan gjøre noe med undervisningen slik at den blir mer spennende, motiverende og relevant. Dataspillene utgjør i så måte interessante modeller for hvordan vi kan tenke oss design av produktive og engasjerende læringsmiljøer i framtida.

• Forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanning (ITU) er en nasjonal FoU-enhet innen feltet IKT og utdanning ved Universitetet i Oslo.