- Skolesystemet hører hjemme på 1800-tallet

Anerkjent læringsforsker på norgesbesøk. Nettmøte!

(Dagbladet.no): Det er ikke alle forskere som mener at dataspill er skadelig for kropp og sjel.

Professor James Paul Gee ved Universitetet i Wisconsin i Madison er en av dem som går lengst i å renvaske underholdningsformen i en tid preget av kritikk mot spill som «Grand Theft Auto» og «World of Warcraft».

Moderne spill

Et av hovedpoengene til Gee er at dataspill kan gi næring til sjelen, og at dagens skole verken stimulerer sjel eller intellekt.


- Læringsteorien i gode dataspill passer bedre inn i den moderne, høyteknologiske og globale verden dagens barn og unge lever i, enn teoriene (og praksisen) som de møter i skolen, hevder Gee.

Gee er en anerkjent læringsforsker, men også spillere og spilldesignere leser hans bøker med interesse. I dag er han i Norge for å holde åpningsforedraget på årets ITU-konferanse på Blindern - arrangert av Forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanning.

Fra spill til skole

Når barn og unge spiller dataspill, er de ifølge Gee mer involverte og engasjerte i det som i bunn og grunn er en avansert læringssituasjon.


Dette er noe han mener pedagogikken bør la seg inspirere av. Hvordan kan skolen lære av spilldesignernes evne til å utvikle gode læringsmiljøer, og i hvilken grad kan dette overføres til klasserommene?

I dag holdt Gee, som står for bøker som «What Video Games Have to Teach Us About Learning and Literacy» (2003) og «Why Video Games Are Good for Your Soul» (2005), foredrag om dette temaet på ITU-konferansen.

Han svarte også på spørsmål fra Dagbladet.nos lesere. Svarene kan du lese under:



SVARTE PÅ NETTMØTE: Læringsforsker James Paul Gee mener at skolen kan lære mye av dataspill.