Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

DEBATT: Fritt skolevalg

Skolevalget er slett ikke fritt

Friheten til å velge er forbeholdt den femdelen av elevene som har best karakterer.

SEGREGERING: Forskning viser at karakterbasert opptat fører til sosial segregering. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix
SEGREGERING: Forskning viser at karakterbasert opptat fører til sosial segregering. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix Vis mer
Meninger

Utdanningsdirektoratet har sendt ut en høring der de foreslår å innføre såkalt «fritt skolevalg» som inntaksordning til videregående skole i alle landets fylker. Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner mener det er viktig at elevene får velge skole selv. Men er det regjeringen kaller valgfrihet virkelig valgmulighet?

Thom Jambak. foto: Utdanningsforbundet
Thom Jambak. foto: Utdanningsforbundet Vis mer

Regjeringen, og spesielt Høyre, har i mange år brukt eufemismen «fritt skolevalg» om opptak til videregående. Det som stadig underslås er at skolevalget slett ikke er fritt. Valgfriheten er forbeholdt de 18 % av elevene som har de beste karakterene. De største avisene i landet, til og med Aftenposten, har sluttet å bruke det misvisende begrepet «fritt skolevalg». Det er på tide at også regjeringen slutter å føre elever og foreldre bak lyset med å fremstille skolevalget som fritt.

Som Kunnskaps- og integreringsminister synes jeg Sanner bør ta på alvor de konsekvensene karakterbasert opptak har. Forskning viser at det fører til sosial segregering. OECD advarer mot det.

Det er betenkelig at den faglige begrunnelsen for de foreslåtte endringene er så godt som fraværende i høringsdokumentene. De referer ikke til forskning som kan kaste lys over eventuelle positive og negative effekter av karakterbasert opptak generelt eller som kan si noe om hvordan det vil slå ut å innføre karakterbasert opptak i samtlige fylker.

Når Sanner nå vil tvinge gjennom karakter- og konkurransebasert inntak til videregående, motarbeider han regjeringens ambisjoner om at flere skal bestå videregående skole. Det er viktig for gjennomføringen at elever ikke blir utestengt fra sin nærskole. Det har mange av de nye regionene forstått. Sanners forslag vil overkjøre den politiske vurderingen til minst halvparten av de nye fylkeskommunene, der er dårlig nytt for lokaldemokratiet.

Om valget skal ligge hos elevene må alle elever ha like store muligheter til å komme inn på den skolen og det tilbudet de ønsker. Sanner bør snakke mer om valgmulighet og mindre om valgfrihet, spesielt når frihetsbegrepet er så snevert som i denne saken.

Denne regjeringens tro på at konkurranse mellom skoler og elever vil gjøre elevene og skolene bedre er ikke nye ideer og bedre løsninger. Rettferdig opptak, reelle muligheter og samarbeid mellom skolene er en bedre tilnærming til utfordringene