Skovs arroganse

Leif Skov setter hele festivalens ånd og omdømme i fare.

Leif Skov har gjort Roskilde-festivalen til en oase for frihetselskende mennesker i hele Nord-Europa, men han setter hele festivalens ånd og omdømme i fare med sin arroganse etter helgas tragedie.

Leif Skov nekter plent for at Roskilde-festivalen har gjort noe galt. I pressekonferanser inn og i intervjuer ut har han messet om hvor fortreffelig festivalen er på sikkerhet, at vaktholdet er upåklagelig og at det på ingen måte var noe som kunne vært gjort annerledes, slik at fredagens katastrofale Pearl Jam-konsert hadde fått en annen utgang.

  • Skremmende nok biter store deler av dansk presse på Skovs retorikk. Hans autoritet som den som sitter på alle de riktige svarene i festivalsammenheng, og som en velgjører for hele det danske kulturlivet, ja for hele Danmark, er tydeligvis formidabel. Denne mannen kan ikke kritiseres, og Steffen Jungersen i den danske tabloiden BT snakket for flere da han kom med den svært ujournalistiske kommentaren «...festivalboss Leif Skov, som jeg har kendt og holdt af i femten år. Dette fantastiske og fine menneske...» .
  • Skov er nok en fin fyr, men her og nå handler det om spørsmål som handler om åtte tapte menneskeliv, spørsmål som Skov avviser å gi svar på:

- Hvorfor ble ikke Pearl Jam-konserten stoppet tidligere, når øyenvitner forteller om livstruende tilstander blant publikum allerede fra starten?

- Hvorfor benytter Roskilde seg av frivillig vakthold istedenfor å bruke en proff sikkerhetsstab, som er trenet til å håndtere store masser og til å se når noe er i ferd med å gå galt?

- Hvordan kan Skov med nærmest vitenskapelig sikkerhet si at bølgebryterne foran Orange scene er ufeilbarlige når andre arrangører har gått vekk fra disse og flere Roskilde-publikummere opplevde bøylesystemet som en dødsfelle natt til lørdag?

- Hvordan kunne han kreve at Oasis og Pet Shop Boys, band med liknende masseappell som Pearl Jam, skulle spille på Orange scene lørdag kveld, uten at årsaken til tragedien var funnet?

  • Det er ingen tvil om at Roskilde-festivalen fortsatt er et velsignet vakkert sted å være. Men man blir engstelig for hele festivalens framtid etter helgas arrangement. Ikke minst når det meldes om tiltakende tendenser til vold på campen, når årets artistprogram var det mest satte på 10 år, og når Skov på en helt unødvendig og klønete måte legger seg ut med Oasis og Pet Shop Boys, og på den måten også er med på skade festivalens omdømme i artistkretser.

Skov vil nok alt godt for sin festivalbaby, det virker bare ikke sånn akkurat nå.