Skranglet i gang

I går kveld startet Metropol med storby-tv. Målgruppen skal være den unge urbane gruppen som liker å bruke byen. Men hvorfor i all verden skal de nå begynne å sitte hjemme for å se på TV?

Det er lett å være skeptisk til alle som må begrunne sin eksistens med å ramse opp alle de ikke er for. Metropol annonserer stolt at de ikke er for deg som liker hyggelige programmer med allsang. I går prøvde de å lage hyggelig program uten allsang. Forskjellen er ikke så stor, når sant skal sies. Men halvannen time live-tv måtte bli mye programledertværing, mye flatt og likegyldig TV. I går startet de også i motvind med kriseskurrete lyd.

Først fikk vi en slags debatt mellom kanalsjefen og trendnisse Paal Fure. De slet med at de ikke var så uenige. Til gjengjeld hadde de heller ikke så mye å si, men fikk god tid til å si det. Så et langt intervju med Åse Kleveland, som i tillegg til å samle biller nå også samler på kanal-åpninger. I går ble hun intervjuet om hvorfor Postgirobygget er stygt og Ullevål Hageby er pen. Kanskje ikke så veldig originalt? Så noe filmprat, alt spedd opp med et standup-intervju med Erling Fosen, noen reportasjer av svært ujevn kvalitet, og tre låter fra Folk & Røvere.

Programlederne kan bli brukbare, reportasjene kan bare bli bedre, men likevel sliter Metropol live med tre grunnproblemer: Den ønskede målgruppen ser ikke stort på fjernsyn, det fantes ingen synlig grunn til at noen MÅ følge med på programmet, og det er altfor små ressurser til altfor lang sendeflate. Når den beste reportasjen, om heavymetals-fansen på pilegrimsferd til Göteborg, blir delt i to med fortsettelse i dag, sier det noe. Oslo fortjener en storbykanal, men skal Metropol live gjøre den jobben, må de bli bedre og viktigere. Raskt.

Etterpå fulgte kanalen opp med «Prime Suspect» med Helen Mirren, folkets mann Michael Moore og Homicide episode 1. Unge urbane har god smak når det gjelder serier - vi får håpe de husket å sette på videoen før de gikk ut.