Skravling på konsert: - Ukultur i Norge

Jarle Bernhoft mener artister selv må ta ansvar. Seigmen-gitarist Marius Roth Christensen mener Norge lider av en ukultur.

FLERE ASPEKTER: Bråk blant publikum handler litt om generell folkeskikk blant publikum, og litt om at tilbudet er så stort, mener Jarle Bernhoft. Foto: Malin Fezehai / Dagbladet
FLERE ASPEKTER: Bråk blant publikum handler litt om generell folkeskikk blant publikum, og litt om at tilbudet er så stort, mener Jarle Bernhoft. Foto: Malin Fezehai / DagbladetVis mer

På kort tid har flere utenlandske artister sett seg nødt til å si ifra overfor norske publikummere.

I forrige uke var det Led Zeppelin-vokalist Robert Plant som fikk nok av snakkesalige bodøværinger. Onsdag denne uka ba den australske artisten Kirin J. Callinan Oslo-publikummet om å «holde kjeft» etter å ha sett seg lei av skravling i salen.

FIKK NOK: Den australske artisten Kirin J. Callinan beskrev publikum som «veldig frekke» etter konserten på Sentrum Scene onsdag. Foto: Matias Pettersen
FIKK NOK: Den australske artisten Kirin J. Callinan beskrev publikum som «veldig frekke» etter konserten på Sentrum Scene onsdag. Foto: Matias Pettersen Vis mer

- Jeg kjenner Susanne Sundfør, vi har samarbeidet, og hun advarte meg faktisk om dette (at nordmenn prater under konsert, journ. anm), sa Callinan (33) til Dagbladet onsdag kveld.

Advarselen fra Sundfør ble tilbakevist av apparatet til Rogaland-artisten.

- Generell folkeskikk

Gjennom både band og soloprosjekt har Jarle Bernhoft (43) et solid antall konserter på samvittigheten.

Bernhoft tror det er flere forklaringer på hvorfor publikum gir seg til å skravle framfor å følge med på det som skjer på scenen.

- Det er ikke ett enkelt svar på det. Det handler litt om generell folkeskikk blant publikum, og litt om at tilbudet er så stort at det ikke nødvendigvis gjør det så spesielt å være på konsert lenger, skriver artisten i en mail til Dagbladet.

- Jeg tror også folk kan ha blitt numne av lyd- og lysmengden i produksjonene til artistene.

Samtidig påpeker han at det er utøvernes ansvar «å gjøre noe helt fantastisk» fra scenen.

- Når for eksempel Malin Pettersen synger, blir folk gjerne musestille.

KLAR BESKJED: Robert Plant syntes at enkelte publikummere i Bodø var for snakkesalige. Led Zeppelin-vokalisten ba pratmakerne i baren om å klappe igjen. Foto: Kasper Holgersen
KLAR BESKJED: Robert Plant syntes at enkelte publikummere i Bodø var for snakkesalige. Led Zeppelin-vokalisten ba pratmakerne i baren om å klappe igjen. Foto: Kasper Holgersen Vis mer

- Ukultur

Marius Roth Christensen (47) er Seigmen-gitarist og operasanger. I tillegg til å være utøvende musiker frekventerer han ofte andres konserter, både i inn- og utland. Han kommer med følgende påstand:

- Det er helt klart en ukultur i Norge.

- Det er et stort problem på mange konserter. Jeg skjønner det på festivaler, der det er litt mer folkehav. Men at du på en klubbscene der du har kjøpt billett, står i halvannen time og prater med sidemannen, forundrer meg, sier Roth Christensen.

- Mye prat

Han er ikke overrasket over scenereaksjonene til Robert Plant og Kirin J. Callinan.

- Det er utrolig mye prat. I hvert fall her i Norge.

TO VERDENER: Marius Roth Christensen er Seigmen-gitarist og operasanger. Han opplever at kulturen blant publikum er vidt forskjellig på de to konsertarenaene. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
TO VERDENER: Marius Roth Christensen er Seigmen-gitarist og operasanger. Han opplever at kulturen blant publikum er vidt forskjellig på de to konsertarenaene. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Vis mer

47-åringen trekker fram en konsert i Amsterdam med rockebandet The National som et eksempel på det motsatte.

- Vi var 9000 mennesker i publikum, og det var helt stille. Folk drakk og kosa seg, men det var knappenålsstille etter hver låt - og så kom jubelen. Det var interessant å stå og oppleve det.

Roth Christensen understreker at det ikke er den jevne «konsertlyden» han vil til livs, med jubel og eventuell buing, men kommunikasjonen som ikke handler om konserten.

- Rykter kan spres

47-åringen er solist ved Nasjonaloperaen, og opplever en radikalt annerledes kultur blant operapublikummet.

- Der oppstår ikke slike situasjoner i det hele tatt.

Som Seigmen-gitarist er erfaringa en helt annen. Under rolige partier har han opplevd at skravlinga når helt fram til scenekanten.

Nå etterlyser Roth Christensen et oppgjør fra den norske musikkbransjen, og frykter for Norges rykte som konsertdestinasjon.

- Når internasjonale artister som kommer til Norge begynner å surmule, kan det spre seg rykter. Det vil ikke Sentrum Scene eller andre norske spillesteder ha på seg. Man må oppdra publikum også, sier musikeren.

- Hvis artistene skal si «hold kjeft» fra scenen hele tida, er det ikke sikkert at det funker. Kanskje du må begynne et annet sted.

- Må slutte å syte

Egon Holstad, journalist og kommentator i iTromsø, var opptatt da Dagbladet forsøkte å nå ham, men viser til en kommentar han skrev om emnet allerede i 2016, titulert «Bråkmakere på festival».

Avslutningsvis i kommentaren skriver Holstad at man på klubbkonserter i større grad enn på festivaler kan «med litt mer berettiget harme bli forbanna på folk som skravler med ryggen mot scenen».

Konsertskravlerne er imidlertid ikke verstingene, ifølge Holstad:

«... de mest utålelige folkene er som regel uansett de hovne hysjerne. Så meta-hold kjeften på dere, suringer.»