Skrekk og gru

CANNES (Dagbladet): Filmselskapet Nu Image er tilbake i Cannes med oppfølgerne til fjorårets filmer: Nå tilbyr de «Crocodile II», «Spiders II», «Octopus II» og «Shark Attack II». Men filmene har ingenting med festivalen å gjøre.

Ja, de er i Cannes og har kontor i et nytt tilbygg til det store festivalpalasset. Likevel har filmene deres ikke noe med filmfestivalen å gjøre. Det samme gjelder Jean-Claude Van Damme, som er her med «Replicant» og «The Order» - og markedsfører seg selv som «Muscles from Brussels».

  • For det skal mer enn «muscles» til for å komme inn i festivalens gode selskap. I den tolv dager lange visningen av om lag hundre korte og lange filmer, «crhme de la crhme» av verdens filmproduksjon, møysommelig utvalgt av presumptivt kloke menn og kvinner.

Men i tilbygget til festivalpalasset, altså, og på små kinoer i gatene bak Croisetten, på hotellrom og i telt ved stranda - der er alle de filmene som ikke deltar på festivalen, men som er i Cannes likevel. Og de er langt flere enn festivalfilmene.

  • De er her fordi festivalen tiltrekker seg alt og alle i internasjonal filmbransje. Fem tusen produsenter, kjøpere og selgere av film fra 70 land samler seg her ved festivaltider for å handle og gjøre avtaler. Cannes er den viktigste markedsplassen for film i hele verden. Her selges mengder av film fra USA, Italia, Hongkong, Japan og alle andre store filmland.

Det meste er tull og tøys. Eller rettere sagt: Skrekk og gru.

  • Som for eksempel «Disaster» og «Panic» - sistnevnte med en jumbojet, trailer, personbil og et tog i samme ildsprutende krasj. Enkle og greie titler og plakater; man skjønner hva det dreier seg om. Det samme gjelder «Skeletons In The Closet», som handler om skjeletter i skapet, helt konkret og ikke i overført betydning.

Ellers tilbys «Kill Me Tonight», «Psycho Beach», «Bang Boom Bang», «Carnivore. It Kills», «The Mummy Team Park», samt hele serien «The Devil Collection», med blant annet «Zombie Lake», «The Devil Kiss» og «Female Vampire».

  • Lite sex? Vel, pornobransjen har sin egen festival i Cannes kalt «Hot d'Or», men både «Sex», «Better Than Sex» og «After Sex» er å få kjøpt på det åpne marked.

De norske kinosystemet har bare plass til maksimalt 250 filmer hvert år. Så ingen av de nevnte produktene kommer til en kino nær deg. Det skal du bare være glad for.