Skrekk-Robbie

På godt og vondt framstår Marilyn Manson mer og mer som en skrekkrockens Robbie Williams.

KONSERT: Manson anno 2003 er ikke noe å hisse seg opp over. Ikke er han spesielt god til å provosere lenger, og musikalsk viser årets «The Golden Age Of Grotesque»-album at han er gått tom for musikalske triks også. Men hei, Manson kan fortsatt lage show.

I Spektrum i går kveld - det er snart tre år siden sist han var på besøk i Oslo-storstua - framsto Brian Warner forbløffende nok som en slags skrekkrock-utgave av Robbie Williams; forutsigbar og underholdende på samme tid.

Marilyn Manson

Oslo Spektrum
Publikum: ca 5000
Stødig Manson-show

Med stor rutine og sterk populistisk teft ga han publikum akkurat det de var kommet for å oppleve - en massiv sceneproduksjon med Manson som angstbitersk, germanofil seremonimester full av forutsigbar kvinneforakt. Musikalsk er det superstødig uten å være spesielt relevant i et større goth/metall-perspektiv.

Konserten åpnet med «This Is The New Shit» fra det nye albumet, og sneiet innom høydepunkter fra hans to viktigste album, «Mechanical Animal» og «Antichrist Superstar». Aller best var den raffinerte tolkeren Manson likevel på «Tainted Love» og «Sweet Dreams», og Manson-showet ble aldri mer musikalsk fascinerende enn da den kanadiske diskopønkeren Peaches kom utpå for en duett på Patti Smiths «Rock'n'Roll Nigger».

SVART MESSE: Marilyn Manson i Oslo i går.