Anmeldelse: «Us»

Skrekkelig vrengebilde: Her er det oss som er monstrene

Jordan Peele vil mer enn å skremme.

SKREKKEKORD: Jordan Peeles nye grøsser «Us» har satt flere kinorekorder. Video: Universal Pictures Vis mer

FILM: Jordan Peele er på vei til å bli et av de store navnene i amerikansk film nå. Han vant en Oscar for beste originalmanus for sin regidebut, skrekkfilmen «Get Out» i 2017, og han var en av produsentene bak Spike Lees Oscar-nominerte «BlacKkKlansman» i 2018. Nå er han på banen med sin egen andre-film, «Us». Skrekk igjen.

«Us»

5 1 6

Skrekk/drama

Regi:

Jordan Peele

Skuespillere:

Lupita Nyong'o, Winston Duke, Elisabeth Moss

Premieredato:

22. mars 2019

Aldersgrense:

15 år

Orginaltittel:

«Us»

«Skrekkfilm med mening.»
Se alle anmeldelser

Det er åpenbart at Peele vil bruke skrekksjangeren til noe mer enn å skremme vettet av folk. Som i «Get Out» har «Us» tykke lag med undertekst; både i form av politiske kommentarer og humor i tillegg til blodig horror av det slaget som bringer deg ytterst på stolsetet. Metoden her er fenomenet dobbeltgjengere.

«De andre»

Peele har kalt filmen «Us» fordi den handler om oss og «de andre», de som vi mener ikke hører hjemme blant oss. Men tittelen henspiller jo også på US og kan leses som en kommentar til et vrengebilde av visse sider ved det amerikanske samfunnet. Anslaget starter i 1986 i Reagans USA med en TV-reklame for en veldedighetsaksjon kalt Hands Across America, en oppfordring til å holde hender i en menneskelig lenke mot fattigdom. Men dette er bare et frampek i filmen.

Dobbeltgjengere

Samtidig forviller en liten jente seg inn et slags spøkelseshus på et tivoli. Strømmen går og hun utsettes for traumatiske opplevelser som merker henne for livet. Addy (Lupita Nyong’o) er blitt voksen, gift med Gabe (Winston Duke) og har to barn når vi møter henne igjen drøye 30 år seinere. Familien har reist til feriehuset på landet, og allerede første kvelden blir de forstyrret av en familie som står i oppkjørselen og stirrer på dem. De viser seg å være deres dobbeltgjengere. Alle er iført røde kjeledresser, bevæpnet med lange sakser. De har onde hensikter.

Vrengt

I tillegg til voldsomme forfølgelsesscener og blodige angrep, er det de vrengte personlighetene til hver enkelt karakter som gir de gysende effektene. Forklaringene på dobbeltgjengeriet skal ikke røpes her. Men Jordan Peele har en mening med det han gjør, utover det å bare underholde.

Likevel tar man seg i å le midt i blodbadet. Det skjer for eksempel når ofrene roper desperat «Call the police!», og husets smarthøyttaler setter på låta «Fuck tha Police» på full styrke. Slik er det moderne USA. Teknologien responderer raskere enn politimyndighetene - i alle fall når ofrene er afroamerikanere.

.