Anmeldelse Film «Relic»

Skrekkfilmen der bestemor er farligst

«Relic» er intelligent og skummel, men blir en smule gjentakende.

Publisert
Sist oppdatert

FILM: Fuglene vet at det er nok av skrekkfilmene som ikke har ambisjoner om annet enn å få deg til å hoppe i kinosetet og søle ut popkornet med noen minutters mellomrom. Det er for så vidt greit nok, men da er det spesielt hyggelig med filmskaperne som prøver å bruke sjangeren til å si noe om noe annet, til å komme med originale forslag til hva som kan være skummelt og farlig.

En slik filmskaper er Natalie Erika James, regissør og medmanusforfatter av «Relic», og hun utforsker tanken om at det mest skrekkinnjagende av alt kan være din egen mor. Det er en god idé, som formidles gjennom scener som virkelig er isnende uhyggelige. Men så knaker det litt i noen av leddene her, både konkret og narrativt.

Hatefulle blikk

Kay (Emily Mortimer) og datteren Sam (Bella Heathcote) kjører ut av storbyen Melbourne og inn i de dype skogene. Der bor Edna (en strålende Kate Nevin), Kays mor. Edna har etter alt å dømme begynt å rote litt, men nekter plent å flytte fra huset. Tonen mellom Edna og datteren er stort sett fiendtlig den ene veien og oppgitt den andre, mens Sam er i opprør mot moren og gjerne tar bestemorens parti.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer