FABLER: Aage Storm Borchgrevinks nye fabel-samling kommer med et etterord som knytter historiene til Anders Behring Breivik. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet
FABLER: Aage Storm Borchgrevinks nye fabel-samling kommer med et etterord som knytter historiene til Anders Behring Breivik. Foto: Torbjørn Berg / DagbladetVis mer

- Skremmende å utgi ny 22. juli-bok

Aage Storm Borchgrevink beskriver tidsånden bak terroristen i skjønnlitterære fabler.

(Dagbladet:) - Det føles litt selvdestruktivt å gå inn i dette minefeltet igjen, sier Aage Storm Borchgrevink.

For to år siden utga han den omdiskuterte, men kritikerroste sakprosaboka «En norsk tragedie», hvor han forsøkte å forklare Anders Behring Breiviks forvandling til 22.juli-terroristen.

Nå har han tatt tematikken et steg videre, i den skjønnlitterære boka «Forvandlinger». Gjennom sju fabler beskriver han tida han mener Behring Breivik er et barn av.

Tidstypiske trekk
- Den forrige boka ble en slags biografi. Denne gangen forsøker jeg å se mer på baklandet. Det var flere tidstypiske trekk ved ham, sier Borchgrevink.

- Han er heldigvis et radikalt unntak. Men selvportrettet fra manifestet hans ligner en figur som opptrer mye i litteraturen. En figur uten relasjoner, en «zombie», som lett blir en nikkedukke i hendene på ulike krefter. Hvorfor er romanen «American psycho» og filmen «Fight Club» blitt stående? Det er trekk ved denne figuren som mange kan kjenne seg litt igjen i, sier han.

De første fablene skrev han før 22. juli 2011, og den opprinnelige ideen var harselere med den romerske dikteren Ovids to tusen år gamle verk «Metamorfoser». En av historiene i «Forvandlinger» handler om en norsk konge som får horn og hale. En annen om en partileder som gjennomgår en grotesk fornyelse under landsmøtet. En av de nyeste beskriver en familiefar og millionær som forvandles nett-troll om natta. Historiene kan leses uavhengig av 22. juli, men et 20 siders etterord knytter dem til terroristen og manifestet hans.

Traumebehandling
- Det er kanskje ikke helt vanlig å utgi en bok med bruksanvisning, men jeg følte jeg måtte si noe om hvorfor i all verden jeg gjør dette, sier Borchgrevink.

- Hva oppnår du ved å behandle temaet skjønnlitterært?

- Jeg har alltid hoppet fra sjanger til sjanger. Det fabelaktige med fiksjonen, er at det kan være en måte å se både verden og seg selv fra et annet perspektiv. Å skrive fabler handler om vri litt på virkeligheten for å få frem noen trekk tydeligere, sier han.

- Fiksjon kan også være en form for traumebehandling. Når du forholder deg til mange overveldende og grusomme historier gjennom arbeidet ditt, kan du bearbeide dem i skjønnlitteraturen. 

Skremmende å utgi
- Å skrive denne boka var en måte å avreagere på etter den forrige?  

- Ja, jeg tror det, samtidig som det er litt skremmende å utgi den, sier han og viser til mottakelsen «En norsk tragedie» fikk.

Boka ble hovedoppslag i VG, og han fikk kritikk for å utlevere Behring Breiviks mor.

- I noen timer var jeg usikker på om jeg var det verste mennesket i Norge, som gjøv løs på en forsvarsløs dame. Det roet seg heldigvis fort.

- Med en skjønnlitterær bok blir vel de etiske problemstillingene færre?

- Dette involverer ingen direkte. Men jeg tror alle har en eller annen oppfatning om hva som er greit å si om 22. juli og hvordan det kan gjøres.

- Hva tenker du selv?

- Jeg tenker at hvis du har noe å si som virker viktig, så skal du si det.