SENDER BREV TIL WIDVEY: Mediepolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, Arild Grande, ber kulturminister Torhild Widvey (H) om svar etter FrP-utspill om venstrevridd NRK.
Foto: Berit Roald / Scanpix
SENDER BREV TIL WIDVEY: Mediepolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, Arild Grande, ber kulturminister Torhild Widvey (H) om svar etter FrP-utspill om venstrevridd NRK. Foto: Berit Roald / ScanpixVis mer

Skremt av Frp's NRK-påstander

- Farlig når de kaller NRKs journalister for venstrevridde.

(Dagbladet): I en ringerunde til fylkeslederne i Frp, kom det fram at sju av 13 fylkesledere Dagbladet snakket med, synes NRKs journalistikk er venstrevridd.

- Frykter for framtiden til NRK - Det er farlig og skremmende, sier mediepolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, Arild Grande.

Han har sendt et brev til kulturminister Thorhild Widvey, hvor han spør om det framover vil være regjeringens politikk å «straffe» medier man ikke er enig med.

- Vi er godt kjent med at Frp ønsker å svekke NRK, men når de kommer trekkende med argumenter om at NRKs journalister er venstrevridde, så blir jeg skremt. Det trodde jeg ærlig talt de hadde lagt av seg nå som de er i regjering, sier Grande, og legger til:

- Det er en farlig retning når et regjeringsparti går ut og signaliserer retning på mediepolitikken etter hvilke mediehus de liker og ikke liker.

Straffer ikke Kulturminister Thorhild Widvey skal gjennomgå NRKs samfunnsrolle, og legge fram en stortingsmelding om mediehuset i løpet av 2015.

Er det regjeringens politikk å «straffe» medier man ikke er enige med?  Har fylkeslederne i Frp et poeng når de kritiserer NRK for å være venstrevridde?

- Regjeringen har selvfølgelig ikke som ambisjon å straffe medier man ikke er enige med. I et demokratisk samfunn skal det være høyde for et vel av ulike meninger og perspektiver.

- Snarere tvert i mot har regjeringen som ambisjon å legge til rette for nyhetsproduksjon og en bredt anlagt offentlig samtale i fremtidens digitale mediesamfunn. Mediepolitikken skal derfor stimulere til nyskapning og innovasjon, samtidig som den frie pressens tradisjoner og grunnverdier ivaretas.

Kommersielle inntekter Flere fylkesledere reagerer på at NRK tjener penger på sponsorplakater før idretts- og kulturarrangementer. Hva synes regjeringen om den ordningen? Er den ordningen noe dere vil se på i forbindelse med meldingen om NRK som skal legges fram våren 2015?

- NRK kan i følge dagens regelverk sende sponsorplakater i forbindelse med viss sports- og kultursendinger på sine tv-sendinger.

- I den kommende stortingsmeldingen om NRK vil regjeringen se nærmere på NRKs kommersielle inntekter, deriblant NRKs bruk av sponsorplakater. Dette er derfor et tema jeg vil komme tilbake til.
 
Frank Willy Djuvik mener NRKs satsting på nett bør begrenses, og viser til at mange lokalaviser nå innfører betalingsmur på nett - om NRK da får fortsette med å tilby gratis innhold på nett, vil det slå beina under mange lokalaviser, mener Djuvik. Hva synes dere? Er det noe dere vil se på i meldinga?

- NRK skal i følge dagens regelverk være tilstede på , og utvikle nye tjenester på alle viktige medieplattformer for å nå bredest mulig ut med sitt samlede programtilbud.

STORTINGSMELDING: Torhild Widvey skal legge fram en stortingsmelding om NRK i løpet av 2015.
Foto: Mahlum / Wikimedia Commons
STORTINGSMELDING: Torhild Widvey skal legge fram en stortingsmelding om NRK i løpet av 2015. Foto: Mahlum / Wikimedia Commons Vis mer

- I den kommende stortingsmeldingen om NRK vil jeg se nærmere på NRKs aktiviteter på nett, deriblant lokale nettnyheter. Spørsmålet om NRK påvirker næringsgrunnlaget for lokalavisene er et av momentene jeg vil se nærmere på i meldingen.

- Gammel myte Grande reagerer ønsker en debatt om NRK velkommen, men ønsker å verne om dagens lisensordning.

- Hvis Frp får det som de vil, og gjør NRK til et aksjeselskap og selger statens aksjer, så vil distriktskontorene dø. Da får vi en situasjon hvor mye av det som binder oss sammen som et folk forsvinne, sier Grande.

Frp's mediepolitiske talsperson, Ib Thomsen, mener fylkeslederne i sitt eget parti tar feil.

- Det er en gammel myte at NRK er venstrevridde, sier Thomsen.

Han er mer bekymret for det han kaller reinspikka reklame.

- NRK kaller det sponsing når de viser fram en plakat fra for eksempel Bohus eller Elkjøp før en sportssending, men for oss som ser på så er det reklame, og de tar dermed andeler fra de kommersielle. I tillegg ser vi at NRKs distriktskontorer utkonkurrerer lokalavisene. Det håper jeg Widvey også ser når hun går gjennom samfunnsrollen til mediehuset, avslutter Thomsen.

GAMMEL MYTE: Ib Thomsen tror ikke NRK er venstrevridde i sin journalistikk. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET
GAMMEL MYTE: Ib Thomsen tror ikke NRK er venstrevridde i sin journalistikk. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET Vis mer