Skrev at TV 2 aldri betaler for reportasjer

Så bladde reporter Anita Fleime opp 50 000 fra egen lomme.

(Dagbladet.no): TV 2-reporteren Anita Fleime er ilagt en skriftlig korreks og er forflyttet fra nyhetsredaksjonen i TV 2, etter at det ble kjent at hun i 2005 betalte 50 000 kroner av egen lomme for et intervju med Ole Christian Bach.

Nå viser det seg at Fleime også omtalte i en kritisk reportasje at TV 2 hadde fått tilbud om å betale for et Bach-intervju.

Flere interessert

«Torsdag fikk TV 2 Nyhetene et tilbud via en mellommann om å intervjue Bach, mot å betale en stor pengesum», heter det i reportasjen signert Fleime fra høsten 2004. Denne ble gjengitt i Nettavisen.

Dette skal ifølge reportasjen ha vært helt uaktuelt for TV 2, men Fleime skriver at flere andre medier var interessert.

Mellommannen skal ha ringt opp Fleime på mobiltelefonen, og tilbudt et intervju med Bach for 250 000 kroner. Senere ble tilbudet justert ned til 150 000 kroner.

- Pengene skal være i cash, sa mellommannen til TV 2-reporteren.

«TV 2 har som prinsipp aldri å ikke betale for intervjuer», heter det i en noe uheldig formulering i Fleimes reportasje.

INTERVJUET: Her intervjuer Anita Fleime Ole Christian Bach i Oman i 2005. Faksimile: TV 2 SUMO
INTERVJUET: Her intervjuer Anita Fleime Ole Christian Bach i Oman i 2005. Faksimile: TV 2 SUMO Vis mer

Marianne Røiseland i TV 2 har ingen opplysninger som tyder på at det dukker opp flere liknende saker med reporteren.

- Vi har ingen grunn til å tro det, sier Røiseland til Dagbladet.no.

- Et sammendrag

Røiseland var klar over at TV 2-reporteren også omtalte tilbudet om å betale Bach.

- Saken på Nettavisen var et sammendrag av en reportasje på TV 2 Nyhetene, sier hun til Dagbladet.no.

TV 2 har avvist at de ga Fleime pengene som hun brukte til å betale Bach. Reporteren står oppført med 354 804 kroner i skattbar inntekt i fjor og 0 i formue.

- Hvordan hadde hun råd til å betale disse pengene fra egen lomme for et enkelt intervju?

- Det har jeg ingen kommentar til, sier Røiseland.

Skrev at TV 2 aldri betaler for reportasjer

Informasjonssjefen forklarer at en skriftlig korreks er en alvorlig reaksjon. Men hun avviser ikke at Fleime med tiden kan returnere til nyhetsredaksjonen.

- Det får tiden vise, sier Røiseland.

SKRIFTLIG KORREKS:</B> Anita Fleime (til venstre) har fått skriftlig korreks av TV 2 etter at hun skal ha betalt 50 000 kroner av egen lomme for et intervju med Ole Christian Bach. Her står hun sammen med TV 2-kollega Vår Staude.
<B>SKREV SAKEN:</B> Anita Fleime skrev en sak med overskriften «Budkamp om Bach-intervju».