Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Skribent angriper Øya-publikummet

«Ølfete jenter og gutter med slitte t-skjorter».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

• Les Ihles reisebrev her

(Dagbladet.no): Frilansskribent og musiker Ole-Martin Ihle har vært på festival for første gang i sitt liv, på Øyafestivalen som ble arrangert i forrige uke.

Det var ikke en opplevelse som frister til gjentakelse. I et reisebrev i Aftenposten i dag skriver Ihle om sin opplevelse under konserten med The Cramps på festivalens siste dag, og om møtet med indiefansen.

- Jeg syns det er utrolig underlig hvordan indiepublikummet oppfører seg som fans. Jeg undret meg over hvordan folk stod og betraktet musikken med en seriøs, kontemplerende og litt avmålt mine, som om det skulle være en framføring av Beethoven. I virkeligheten var jo The Cramps helt ute, sier han til Dagbladet.no.

Sliter med punk

I reisebrevet skriver Ihle blant annet følgende om The Cramps: «Bak den skingrende vokalen og de falleferdige kompene, er det tolvtakters blues de lirer av seg. Igjen og igjen. Den ene låten likere enn den andre. Og publikum? Like begeistret hver gang. Skjønt, begeistret er kanskje et feil ord».

Ihle forteller at det var publikums holdning til musikken som provoserte ham til å skrive kronikken, mer enn det han oppfatter som The Cramps\' musikalske udugelighet.

- Indiefansen har tatt måten man forholder seg til den gamle, musikalske høykulturen på, og overført det til en musikk som hører hjemme i en bortgjemt kjeller og ikke på en festival. The Cramps er så talentløse at det nesten ble umulig å høre hva de drev med.

LIKTE SEG IKKE PÅ ØYA: Musikkskribent Ole-Martin Ihle mener man trenger debatt om Øyafestivalens syn på hva som er kvalitet. FOTO: TOR ARNE DALSNES
LIKTE SEG IKKE PÅ ØYA: Musikkskribent Ole-Martin Ihle mener man trenger debatt om Øyafestivalens syn på hva som er kvalitet. FOTO: TOR ARNE DALSNES Vis mer

Skribenten tror store deler av Øya-publikummet er opptatt av å vise at de lytter til musikk på en kritisk måte, i motsetning til det tradisjonelle rockepublikummet som knytter neven og hopper i takt.

- Samtidig skjønner ikke publikummet, som - om man generaliserer litt - stort sett består av ølfete jenter med ravnsvart hår og gutter med slitte t-skjorter påført logoen til et eller annet obskurt indieband, at de selv representerer et lammende konsensus, sier han.

- Er det ikke tenkelig at The Cramps er et band som først og fremst appellerer til publikum som har et forhold til dem fra før, og at det kan være vanskelig for nye lyttere å oppfatte hva som var så genialt ved dem?

- Jo da. Jeg sliter egentlig med punk-musikk generelt, og spesielt denne antiholdningen til det å være musiker. At det liksom er en kunstnerisk fordel å ikke ha evner som håndverker. Jeg slutter meg til Baudelaire: «En god maler er ikke nødvendigvis en god maler, men en stor maler er alltid en god maler».

Falmende stjerner og kjellerband

Ihle ønsker seg nå en debatt om Øyas - ofte roste - bookingprofil.

- Øya forsøker å formidle at de satser på kvalitet, men deres kvalitetsbegrep trengs å utfordres. Programmet bestod jo stort sett av falmende stjerner som Yoko Ono og Beck, eller indieband som virkelig må skyves tilbake i det mugne kjellerdypet der de kom fra, mener han.

Og Ihle tror han har mange med seg når han etterlyser en annen booking.

- Jeg har snakket med masse folk som kunne ønske seg litt virkelig variasjon i programmet, musikk som når andre enn de trendnissene fra «Trønderløkka».

Skribenten har tidligere vært bosatt i New York, og mener indiepublikummet i Oslo skjeler for mye til hva som skjer i den byen.

- Etter min mening har det ikke kommet noe bra musikk fra New York på 20 år, men mange nordmenn er fanatisk opptatt av trendene i byen. De valfarter ditt for å finne det nyeste nye, for så å komme hjem og diskutere det på underskog.no, som jo er forumet der disse folka feirer sitt smaksfellesskap.

• For ordens skyld: The Cramps-konserten fikk terningkast fire av Dagbladets anmelder Sigrid Hvidsten.

BARE SØPPEL?: Ole-Martin Ihle var sjokkert over det lave nivået på Øya-konserten til The Cramps.