Skriften på veggen

Onsdagens åpningsseremoni ved Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter ble avsluttet med avdukingen av Arnold Dreyblatts «Innocent Questions». Amerikanerens installasjon foran Villa Grande - som ble valgt av en enstemmig jury etter konkurranse med internasjonale og norske navn - kan knapt kalles en utsmykning. Men den er noe langt viktigere: et tankevekkende og visuelt virksomt verk. Dreyblatt har forholdt seg gjennomtenkt til de vanskelige utfordringene fra så vel stedets beliggenhet som betente forhistorie. Og han åpner perspektiver som bokstavelig talt belyser de målsettinger HL-senteret har som dokumentasjonssenter og forskningsinstitusjon.

DEN NESTEN ni meter høye og over fire meter breie installasjonen i speilende glasspaneler danner ikke bare materialmessig kontrast og en skiftende karakter mot veggen på den tradisjonstunge murvillaen. Juryformann Jan Brockmann har så riktig skrevet at Dreyblatts verk i sitt forhold til den borgaktige jobbetidsarkitekturen framtrer «nesten immaterielt, antimonumentalt, som en bresje i festningen». I dette formale grepet ligger også en underliggende metafor for Villa Grandes nye funksjoner, med å avdekke bestialitetens beretninger, gjennomtrenge historiske traumer og blottlegge ubehagelige forhold i vår samtid.

I OVERFLATEN av Dreyblatts installasjon fins et tydeligere mønster. Her har han sandblåst modellen av et hullkort, som et tysk firma utformet for de kontrollbesatte nazimyndighetene i 1944. Innfelt mellom tallrekkene i dette sterkt forstørrete utkastet til et byråkratisk styringsredskap kommer og går ord i lysende LED-skrift. Ordene har adresse til personopplysninger som gjelder alt fra kjønn til nasjonalitet. Gjennom deres tilsynelatende vilkårlige forflytning over glasspanelene iscenesetter Dreyblatt «de uskyldige spørsmål» som verkets tittel henviser til. Men ordene har sin bakgrunn i alt fra nazimyndighetenes «Spørreskjema for Jøder i Norge» til dagens visumsøknader for innreise til Schengen-land. I denne fragmentariske dokumentaristen med brokker fra så vel fortidas etniske kartoteker som aktuelle databanker fins den upersonlige forvaltningens faresignaler. Slik har Villa Grande fått en talende skrift på veggen.