Skriiiiik høyere

Wes Craven trives best når han kan skape en virkelighet hvor han selv har full kontroll over begivenhetene.

Sånn skulle det egentlig vært under innspillingen av «Skrik 2» også. Men denne gangen ble regissøren innhentet av virkeligheten før han rakk å skape fiksjonen.

- Det oppstod noe uforutsett, sier Wes Craven og klør seg i skjegget.

- To dager etter at manuskriptet var ferdigskrevet oppdaget jeg at noen hadde lagt hele historien ut på internett. Jeg ble helt hysterisk.

- Hvorfor?

- Hvorfor??? Fordi alle kunne lese det og alle kunne finne ut hvem som er morderen, selvfølgelig.

- Hva gjorde dere da?

- Vi måtte skrive om hele historien- alt måtte forandres! Det nye manuskriptet trykket vi på et brunaktig papir, som hverken kunne kopieres eller fakses. Det var så vidt det gikk an å lese det. Og hvem som var morderen eller morderne, ble omskrevet hele tida.

- Fikk skuespillerne vite hva som stod i det nye manuset?

- Vi tok ikke sjansen på det. De fikk først vite det rett før scenene skulle spilles inn. Jeg husker en gang jeg sa til en av dem: «Ok, du blir sannsynligvis morderen. Det kan forresten hende at du får en medhjelper, men det vet vi ikke ennå».

Artikkelen fortsetter under annonsen

STARTPROBLEMENE TIL TROSS; «Skrik 2» er en oppsiktsvekkende film. Den er spennende, den er fortellerteknisk avansert og den har så store mengder blod og gørr at man umulig kan forlate salen i samme tilstand som man entret den. Handlinga fortsetter omtrent der den forrige slutta.

- Hvorfor bestemte du deg for å lage en oppfølger? Du har ikke gjort det før?

- Denne filmen er mer gjennomtenkt og intelligent enn de fleste oppfølgere. «Skrik 2» er en fortsettelse i ordets rette forstand. Det er ikke slik at alle de nye karakterene i filmen er med bare for så å bli drept, forklarer Craven.

For skrekkfilmentusiaster var Wes Craven et kjent navn lenge før «Skrik». Han debuterte med den ultravoldelige «Last house on the left» i 1972. Men for den jevne publikummer ble han først kjent da han skapte Freddie Krüger i «Nightmare on Elm Street» (1984), den nye skrekkfilmgenerasjonens største ikon. Med 20 centimeter lange kniver festet på hendene klorte Freddie seg fast i filmhistorien. Men da produsentene ville ha en oppfølger sa Wes Craven nei.

- Jeg visste at det eneste som kunne skje i forlengelsen av den første filmen var at Freddie bare gjorde de samme tingene om igjen.

- Men denne gangen sa du ja?

- Med «Skrik 2» har vi ført historien videre og brakt den opp på et nytt nivå. Hvis man klarer det er det verdt å lage en oppfølger.

SKREKKFILMER ER IKKE BARE Wes Cravens spesialområde. Til nå er det nær sagt det eneste han har drevet med. Hvordan kan det ha seg at en tilsynelatende hyggelig og sympatisk mann i femtiårene bruker hele sin yrkeskarriere til å fortelle historier som handler om grusom død og evig fordervelse?

- He, he. Det er et godt spørsmål. Jeg vet ikke, men det kommer helt naturlig, sier Craven.

- Bekymrer deg deg?

- Egentlig ikke. Jeg identifiserer meg mer med de snille enn de slemme- heldigvis.

- Ble du overrasket over den store oppmerksomheten den første «Skrik»-filmen fikk?

- Jeg ble ikke overrasket over suksessen, men kritikken forundrer meg. «Skrik» får jo skylda for alskens elendighet som finner sted i virkeligheten. Til og med noen grufulle drap i Japan. Det overrasker meg at folk gir en film skylda for slike hendelser.

- Det er vel egentlig ikke så rart?

- Jo, det er veldig rart. Å skylde på en film er tull.

- Men filmene dine vises over hele verden. Du må da føle at de kan påvirke?

- Nei, det føler jeg ikke. Det er ikke engang litt sansynnlig, konstaterer Wes Craven irritert, som for å understreke at han har snakket om dette opptil flere ganger tidligere.

- Hva synes du om filmen egentlig? bjeffer Craven

- Jeg?

- Ja, du har vel sett den?

- Eehh, jada. ... den er ok, den. Men det er så mye blod...

- Da har du ikke forstått poenget! Du må følge med på hovedpersonen, Sidney. Hun er idealet - ikke morderne.

- ER IDEEN TIL MASKA hentet fra Munchs maleri?

- Munch? Å ja, kunstneren? Nei, den er ikke det. Det er et firma som har laget den maska lenge. Vi fant den ved en ren tilfeldighet i huset til en gammel dame under opptakene. I manus sto det bare at morderen bærer en spøkelsesmaske. Den gamle dama fortalte at mannen hennes samlet på halloween-masker. Vi forsøkte å lage en som lignet, men den ble ikke like bra. I siste minutt fikk vi tillatelse fra firmaet til å bruke maska. Den er så flott - den er til og med selvlysende! forklarer Craven.

- Men det skulle ikke forundre meg om de som opprinnelig laget maska var influert av Munch, altså.

Til sommeren begynner Wes Craven på sitt neste filmprosjekt. Filmen har arbeidstittelen «50 Violins».

- Det er en historie om en fiolinlærer i Harlem som lærer vanskeligstilte barn å spille klassisk fiolin. Madonna skal spille hovedrollen.

- Det høres ikke ut som en skrekkfilm?

- Nei, det er det ikke heller. Og når jeg tenker etter så blir det min første ikke- horror film noensinne. Det blir spennende!