BAK RATTET: Jack Johnson (1878-1946) var den første fargede verdensmesteren i tungvektsboksing etter at han slo ut James J. Jeffries i en spektakulær kamp 4. juli 1910. Han gikk under navnet The Galveston Giant og levde et fargerikt, eventyrlig og tragisk liv.
BAK RATTET: Jack Johnson (1878-1946) var den første fargede verdensmesteren i tungvektsboksing etter at han slo ut James J. Jeffries i en spektakulær kamp 4. juli 1910. Han gikk under navnet The Galveston Giant og levde et fargerikt, eventyrlig og tragisk liv.Vis mer

Skriver poesi om boksing, debuterer i norsk fjøs

Pulitzer-nominert, amerikansk lyriker på plass i Trøndelag.

Meninger

Den første amerikanske tungvektsmesteren, Jack Johnson (1878- 1946), er hovedpersonen i diktsamlingen «The Big Smoke», av poeten Adrian Matejka, som nylig ble nominert til den prestisjetunge Pulitzer-prisen. Han er i disse dager på plass i Trøndelag, nærmere bestemt Melhus, der han skal delta på Fjøsfestivalen, en av årets rundt 50 norske litteraturfestivaler. Foruten feiring av Alf Prøysen, Dag Solstad, samt diverse innslag av musikk, film og mye annet, Europa-debuterer den hedrede poeten i fjøset som er av arenaene denne grisgrendte festivalen opererer med.

Har boksing noe med kultur å gjøre? Selvsagt. Særlig i USA, der forfattere som Jack London, Ernest Hemingway, Norman Mailer, Joyce Carol Oates og en rekke andre har skrevet om boksingens fascinasjon. En av de som praktiserte en form for boksing, var for øvrig den norske filosofen Arne Næss. Innen amerikansk film er historier fra bokseringen en egen sjanger. Musikere som Paul Simon, Warren Zevon og Bob Dylan har skrevet sanger om boksere. Miles Davis, som selv bokset, har skrevet et musikkstykke tilegnet nettopp Jack Johnson, som Matejka har skrevet om.

Det uvanlige med Matejkas prosjekt er kombinasjonen av boksing og lyrikk. Men hvorfor ikke? Matejka, som selv er afroamerikaner, leste om Johnson med tanke på et dikt eller to. Men jo mer han studerte, jo større ble prosjektet. Johnson var en tvetydig skikkelse. Han var sønn i en frigitt slavefamilie og slo seg bokstavelig talt fram i verden. At han ble verdensmester i tungvekt hadde selvsagt en enorm symboleffekt i kampen for borgerrettigheter. Men Matejka ble også interessert i privatlivet hans; som opprører, showmann, kvinnenedlegger, eventyrer og historieforteller. I skildringen bruker han et stort register av språklige uttrykk.

I et intervju sier Matejka om sitt objekt: «Han er en slags mytisk figur - han var større, raskere, og en betydelig mer utviklet bokser enn noen i sin samtid. Han klarte å vinne en av de mest attraktive titlene i idretten, men gjennom en kombinasjon av eget overmot og tidas rasisme, tapte han alt. Hans vekst og fall passer naturlig inn i den muntlige lyrikktradisjonen. Han er allerede en poetisk figur. Jeg har bare tilpasset en del av historien hans et moderne publikum.»

I Melhus blir Adrian Matejka supplert av unge boksere fra lokale klubber som skal demonstrere hooks, jabber, uppercuts og rette høyre for publikum. Mandag kveld dukker han opp på Blå i Oslo. «The Big Smoke» følger Johnson fram til 1912, etter at han ble verdensmester i 1910. Men Matejka har planer om et bind to, om Jack Johnsons flukt etter en tvilsom dom for usømmelighet i USA, hans forbindelser med dadaister i Frankrike og med Pancho Villa under den meksikanske revolusjonen.

Den siste tida har røster tatt til orde for at Johnson bør bli benådet i ettertid. Matejka er en av dem og har følgende appell til president Obama: «Benåd Jack Johnson. Han er uskyldig i de anklagene han ble utsatt for.»

Skriver poesi om boksing, debuterer i norsk fjøs