Skriver «rein og skjær møkkete poesi»

Lite utenomsnakk med januarpoet Håkon Ross (18).

IKKE NOE UTENOMSNAKK: Januarpoet Håkon Ross går rett på sak. Og har ikke noe imot litt politisk ukorrekthet. Foto: Privat
IKKE NOE UTENOMSNAKK: Januarpoet Håkon Ross går rett på sak. Og har ikke noe imot litt politisk ukorrekthet. Foto: PrivatVis mer

Håkon Ross er månedens poet i Skolekammeret med diktet «sjømann». Det handler enkelt og greit om en sjømann.

- Kan du fortelle litt om det?

- Diktet er et skittent, realistisk dikt, og det er hva jeg har skrevet som er det viktigste, ikke hva jeg har tenkt om det sjøl, svarer Håkon.

Mannssjåvinisme
- Du er ikke redd for å bruke politisk ukorrekthet her, med en forteller som er på grensa til sexistiske og rasistiske uttalelser?

- Jeg tar ikke ting så høytidelig, og jeg setter stor pris på politisk ukorrekthet! Jeg kan også være skikkelig kvasipoet noen ganger, men det er viktig med en god historie en gang i blant òg, blåse i metaforer og skildre ting som ikke er så veldig hyggelig på en direkte og nådelaus måte. Det er ikke meninga at det skal leses mellom linjene i det diktet her.

- Sier dette diktet noe generelt om forholdene mellom mennesker i vår verden — hvordan vi vil ha noe fordi det er «dritfint», men kjeder oss med en gang vi får det som vi vil? Eller er det rett og slett en historie om en rastløs sjømann som aldri kan slå seg til ro?

- For min del har ikke dette diktet en dritt å gjøre med forholdene mellom mennesker i verden å gjøre. Denne sjømannen kommer hjem og vil ha ungdomsforelskelsen sin tilbake, en i utgangspunktet sjarmerende tanke, men samtidig så viser han hvor skremmende villig han er til å få det han ser på som sitt. Når han først får det han vil ha, så finner han ut at han ikke vil likevel. Det største svik, ikke sant. Man skal passe på hvem man dedikerer seg til her i livet. Folk som står deg nær kan lett rævkjøre deg om de føler for det, det skjer hele tida. I diktet er det jeg-personen som rævkjører alle. Jeg kan sikkert kjenne meg igjen i visse ting, men her er det snakk om ytterpunkter. Jeg har ikke lyst til å drepe småbarn, lissom, men alle har sikkert lyst til å «dra etter fire uker» i blant. Alt i alt er det bare en klassisk kjærlighetshistorie snudd på huet, pluss at jeg slenger inn mannssjåvinisme og masse banning.

Og mens vi er i den gata: Ja, Håkon har lest mye Bukowski.

Satser på musikken
- Skriver du mye, og går det mest i dikt?

- Jeg prøver å skrive så mye som mulig. Det går i dikt og noveller, jeg har faktisk vært så ekkel og pretensiøs at jeg har ordna meg en blogg hvor jeg poster ting jeg er mer eller mindre fornøyd med.

JANUARPOETEN: Håkon Ross gikk til topps i Skolekammeret med et skittenrealistisk dikt om en sjømann på land. Foto: Privat
JANUARPOETEN: Håkon Ross gikk til topps i Skolekammeret med et skittenrealistisk dikt om en sjømann på land. Foto: Privat Vis mer

Der inne kan vi lese mer: «Jeg skriver rein, skjær og ærlig, møkkete poesi og slår til med noen ekle noveller en gang i blant. Mye av det jeg skriver er barnslig og kan virke prepubertalt. Bare så det er sagt. Les og drit i og kommentere, jeg blir ikke bedre uansett.»

Håkon var finalist for et drøyt år siden, da han var rimelig fersk i Skolekammeret.

- Og det boosta meg litt! Etter det droppa jeg riktig nok ut av skolen, men nå har jeg begynt igjen, og går i 2. klasse på Hartvig Nissens dramalinje.

- Er du også musiker, og i så fall den Håkon Ross som er med i Urørt og som har denne urørtsiden?

- Ja, jeg spiller mye musikk, og den siden er min! Spiller også gitar i et band som heter Aristillus, som det jo også går jævlig bra med for tida - vi kom nettopp hjem fra en spillejobb i Bergen. Det er musikken som interesserer meg aller mest ved siden av skrivinga, og det er definitivt hva jeg har lyst til å drive med etter jeg går ut av videregående. Ellers har jeg en drøm om å få gitt ut litteratur, kanskje ei dikt- og ei novellesamling. Jeg skriver hver dag, og bruker mye tid på litteratur, både min egen og andres.

Les juryens begrunnelse:

Sjømannens lodd
På mange måter ligger månedens vinner tett opp til rein prosa. Rimene er borte. Noen karakteristisk rytme er det vanskelig å spore. Det typografiske oppsettet er langt unna det vi forbinder med poesi. Innholdet, som er komprimert tilbakeskuende, gjengir med få ord en lengre rekkefølge av handlinger. Teksten ligger den kraftfulle fortellingen nær.

Likevel har vi valgt nettopp denne kortteksten som månedens vinner. Ordvalget er upoetisk og freskt,  beskrivelsene nådeløst naturalistiske, handlingen komprimert. Dette, sammen med syntaksen, skaper den ramsalte, dramatiske naturalistiske tonen: «Så var det en kar, sant.» «Kom ikke hjem før han var femogtjue. Fant ikke fram, skjønner du.» «Eksotisk prinsesse. Dritfin.» «Han oppsøkte typen hennes.» Alt skrevet slik at vi  får et bilde av en forteller, en som drar en story for en kompis. Kanskje over en øl. Også dette, selve rammen rundt historien, bidrar til preget av dirty realism.

Tettheten på slutten gir det hele en poetisk snert. Godt hjulpet av truslene strammer teksten seg gradvis til, for så  å avslutte med en paradoksal, overraskende og nådeløs avsløring.. Av mannen som dro. Av mannen som vendte tilbake. Av mannen som igjen dro:

«Sjømannen og prinsessa gifta seg rett etterpå. /Han dro etter fire uker. Det var ikke noe for han.»

Figuren som stiger fram, er parodisk. Men reell. Takk for et godt stykke naturalistisk arbeid, Håkon Ross. Satt opp i en form som ligger poesien nær!

For juryen,
Kristian Rishøi

DIKT PÅ DAGBLADET.NO:

• Diktkammeret er Dagbladet.nos forum for skrivende i alle aldre.
• Skolekammeret er et forum for elever til og med videregående skole.
• Diktlærer Helge Torvund kommenterer løpende utvalgte dikt i Diktkammeret, mens Kristian Rishøi har samme rolle i Skolekammeret. 
• Hver måned kårer juryen de beste diktene. Alle disse trykkes i Dagbladets papirutgave. Én av finalistene fra hvert forum blir dessuten kåret til månedens poet.
• Dikt- og Skolekammeret har eksistert siden henholdsvis 2001 og 2003, og mange av poetene har etter hvert kommet ut i bokform. Dagbladet har også laget to bøker i tilknytning til foraene:
1. Diktkammeret. Å skriva poesi av Helge Torvund på Det Norske Samlaget (2001), som inneholder leksjoner i diktskriving med eksempler. Du kan lese de tolv første leksjonene til Helge Torvund her.
2. Ungdomsantologien Faen ta tyngdekrafta på Gyldendal Norsk Forlag (2008).
• I tillegg tilbyr Dagbladet Dikt.no, et skriveverksted der det i tillegg til dikt er mulig å sende inn og diskutere sjangere som noveller, sangtekster og sakprosa.

• Les alle Helge Torvunds leksjoner — en gavepakke til skrivende