HYLLES: Da den latviske visual effects-artisten Eugene Romanovsky skulle selge sin 20 år gamle bruktbil, nøyde han seg ikke med en vanlig bruktbilaonnonse. I stedet endte han opp med to actionfylte minutter med video, og nesten fem millioner videovisninger. Video: Eugene Romanovsky Vis mer Vis mer

Skulle selge den gamle «bestevennen», endte opp med hyllet, actionfylt mesterverk

Men kjøperen hadde ikke sett annonsen. 

(Dagbladet): Latviske Eugene Romanovsky har laget en litt spesiell, og veldig tidkrevende bruktbilannonse.

Da han for en liten stund siden bestemte seg for å selge sin «beste venn igjennom et tiår», en 1996 modell Suzuki Vitara, nøyde han seg ikke med en annonse på nettet, eller en plakat på bilen.

Leker med haier og dinosaurer

- Jeg tenkte først at jeg bare skulle lage en enkel plakat, og feste den på bilen, men plutselig satt jeg og redigerte en video basert på filmtrailere, forteller Romanovsky til Dagbladet.

Romanovsky, som for tiden jobber som visual effects-artist i Israel, endte opp med en nesten to minutter lang video og fem millioner videovisninger.

I reklamefilmen, som Romanovsky lastet opp på Youtube, framstår det som at den tjue år gamle bilen har gjort mer enn folk flest får til i løpet av et helt liv.

Suzuki Vitaraen har tilsynelatende vært i Jurassic Park, på havets bunn, i ørkenen, på en afrikansk savanne og på månen.

Se videoen øverst i saken.

UREDD BIL: Bilen er til og med Tyrannosaurus rex-sikker. Foto: Eugene Romanovsky
UREDD BIL: Bilen er til og med Tyrannosaurus rex-sikker. Foto: Eugene Romanovsky Vis mer

Ved å bruke filmtrailere, reklamefilmer og en god dose filmtriks, har altså Romanovsky laget en storslått historie om bilen sin, og hva den har vært med på. Eller, rettere sagt, det Romanovsky skulle ønske at den hadde vært med på.

- Kanskje det var årevis med kø og rushtrafikk som fikk meg til å fantasere om grenseløs frihet bak rattet, forklarer Romanovsky om hvorfor han laget videoen.

Og legger til:

- Eller, kanskje jeg gjorde det fordi jeg elsker bilen min så mye at jeg ville utsette salget litt til.

MANGE VENNER: Denne 1996 modell Suzuki Vitaraen sklir inn i flere, ukjente miljøer. Foto: Eugene Romanovsky
MANGE VENNER: Denne 1996 modell Suzuki Vitaraen sklir inn i flere, ukjente miljøer. Foto: Eugene Romanovsky Vis mer

- Dyrere enn bilen

Uansett årsak til idé, har videoen fått stor oppmerksomhet både på sosiale medier, og blant internasjonal presse.

I kommentarfeltet under videoen skriver en Youtube-bruker:

- Tiden brukt på å lage denne videoen, kunne ha blitt brukt på å tjene mer penger enn det videoen er verdt. Men jeg elsker den!

Romanovsky selv er overveldet av all oppmerksomheten.

- Responsen har vært enorm, og først og fremst positiv. Jeg har fått flere forespørsler på å lage flere, lignende videoer for andre.

Om det harde arbeidet med videoen lønnet seg med tanke på bilsalget, forblir uvisst. Romanovskys Suzuki er solgt, men ikke til en av de mange tusener som har sett videoen.

- Bilen ble solgt til en mann som ikke hadde sett videoen. Det er ganske morsomt, sier Romanovsky til Dagbladet.

«VERDENSKJENT»: Eugene Romanovskys bil og ansikt er sett nesten fem millioner ganger, og nå er bilen solgt. Foto: Eugene Romanovsky
«VERDENSKJENT»: Eugene Romanovskys bil og ansikt er sett nesten fem millioner ganger, og nå er bilen solgt. Foto: Eugene Romanovsky Vis mer