BAD TO THE BONE: SKUP-prisvinnerene Anders Fjellberg og Tomm W. Christiansen. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
BAD TO THE BONE: SKUP-prisvinnerene Anders Fjellberg og Tomm W. Christiansen. Foto: Hans Arne Vedlog / DagbladetVis mer

SKUP-vinner Anders Fjellberg er ferdig med å skrive flaue hiphop-tekster

Prisvinneren som blir flau.

- Forrige helg mottok «Våtdraktmysteriet» Skup og International Reporters journalistpris. På torsdag ble den belønnet med European Press Prize i Praha. Gratulerer, Anders Fjellberg!

- Takk! Ja, det var gøy både for meg og Tomm W. Christiansen som jeg laget saken sammen med.

- Lengden på saken er veldig imponerende, men synes du det er litt synd at journalistikken er kommet dit nå at det bare er størrelsen på saken som teller?

- Jeg skriver ikke så mange artikler i året, så for å gjøre nytte for meg så må jeg skrive langt hver gang jeg faktisk skriver noe.

- Dette var tredje året på rad at Dagbladet tok med seg Skup-prisen hjem fra Tønsberg, hva er det dere gjør som de andre redaksjonene ikke får til?

- Jeg vet ikke hva de gjør i de andre redaksjonene, men i Dagbladet har man de siste åra hatt stor tro på å gi journalister tid og mulighet til å jobbe med graveprosjekter. Alle sakene som har vunnet SKUP de siste åra har vært skrevet av reportere som har funnet noe spennende, som de har hatt tro på, også har det blitt satset grundig på av ledelsen og journalisten har fått mye tid til å grave videre.

- Det minst interessante med Skup er prisene. Det er vel fylla journalistene drar dit for. Hva husker du egentlig av årets prisutdeling?

- Jeg husker at vi vant prisen. Jeg husker at jeg holdt en takketale. Også husker jeg at jeg holdt foredrag dagen etterpå.

- Et år ble det visstnok røykt marihuana på Skup-lederens suite i Tromsø, en annen gang rykket politiet ut for å legge en journalist i jern. Hvilke skandaler var det på årets konferanse?

- Det var ikke så mange skandaler i år faktisk. I fjor var hele hotellet inngjerdet og det var bevæpnet politi overalt. Jeg mistenker at det var for å gjerde journalistene inne, for å beskytte omverden mot oss ... Og ikke omvendt.

- Med så mange journalister samlet på ett sted, er det litt rart at de beste historiene fra Skup aldri kommer ut? Er det fordi dere beskytter hverandre eller fordi dere ikke husker noe?

- Jeg er usikker på det.

- Nestlederen i Skup var inntil nylig den sagnomsuste sagnskribenten Daniel Butenschøn. Hva sier det om kvaliteten på Skup-vinnerne når plagiatenes mester får sitte ved styrebordet?

- Han er ettertrykkelig kastet ut av SKUP nå da ...

- Men han fikk sitte i styret til Skup selv om det var kjent at han hadde hatt et plagiat på trykk i Morgenbladet for en del år siden?

- Men det har ikke noe å si for kvaliteten på journalistikken som blir meldt inn til Skup.

- Hva liker du best - fakta eller følelser?

- Fakta som gjør at man føler noe.

- Dagbladet er negativ til horekunder, men virker ganske positive til klikkhorekunder. Hvordan får du folk til å lese de seriøse greiene dine på nett, når de står side om side med lettkledde damer som byr seg fram?

- Det er ikke så mange som vet det, men gravejournalistikk blir veldig godt lest på nett. «Våtdraktsmysteriet» er en klikkvinner. Det er veldig få saker på nett som er lest mer enn den.

- Vi må snakke bitte litt om den surfestilen din. På Facebook der du rir på bølgene helt uten våtdrakt?

- Det var vel for varmt til å ha den på. Men grunnen til at jeg først klikket på den saken som ble til «Våtdraktmysteriet», var at jeg leste en notis om at en person i våtdrakt var funnet død på Lista. Da tenkte jeg at det kunne være en surfer og ble nysgjerrig på det, men jeg skjønte fort at dette handlet om noe helt annet.

- Flyktningleiren utenfor Calais er ikke det eneste skumle stedet du har oppsøkt. La oss ta en tidsreise tilbake til en sak du skrev om norsk hip hop i 2012: «De er bad to the bone, den nye generasjonen musikalske pratmakere» ...

- Herregud, det er så flaut!

- «De har hettegensere, baseball-cap og aggressiv likegyldighet i blikket» ...

- Ikke les hele saken!

- I «Våtdraktmysteriet» beskriver du flyktningleiren utenfor Calais som et veldig hardt sted å leve. Leiren kalles The Jungle. Men ingen av de du møter i denne jungelen blir beskrevet som «bad to the bone». Er det norske hip hop-miljøet hardere enn flyktningleiren i Calais?

- Nei, det er det ikke. Det norske hip hop-miljøet er veldig hyggelig.

- Er «bad to the bone» en frase du har lagt fra deg, eller kan vi forvente at den dukker opp i en framtidig prisbelønnet reportasje?

- At jeg begynner å skrive utrolig flaue tekster om norsk undergrunnshiphop igjen? Nei, det tror jeg både jeg og den norske undergrunnshiphopen er godt fornøyd med at ikke vil skje igjen.