Slagkraftig

5 «Soul Calibur» på Dreamcast er av mange regnet som kongen på haugen blant slåssespillene. Nå er altså oppfølgeren ute, til stor begeistring. Men hva er nytt?

Ikke mye, og godt er det.

Namco har nemlig gjort vist i å ikke endre for mye på et gulloppskrift, det er mest på det visuelle planet man kan ane en forbedring. I en sjanger der metningspunktet strengt tatt ble nådd for en god stund siden, er det likevel deilig å slippe seg løs i «Soul Calibur 2».

Kontrollene, stemningen, grafikken, flyten, ja, alt er som det burde være. Med et lite unntak av de cheesy slengkommentarene figurene kommer med- du kan heldigvis endre talespråket til japansk.

Fortsatt er det ikke kun slåssing med bare never og føtter, i «Soul Calibur 2» brisker figurene seg med ymse våpen, med varierende effekt.

På GameCube og Xbox er dette en klar favoritt, med Link og Spawn som respektive gjestefigurer. På PlayStation 2 (der Heihachi fra Tekken dukker opp) knives det litt mer om beat\'em up -tronen, men pytt sann.

Revolusjonerende? Nei. Kompromissløs, blodig moro? Å ja.