NYE KLIPP: Se traileren for «Diana: In Her Own Words» her. Dokumentaren blir sendt på Channel 4 6. august. Video: Channel 4 Vis mer

«Diana: In her own words»

Slakter Diana-dokumentar: - Det virker som om hun kommenterer sin egen begravelse fra grava

Kontroversielle Diana-dokumentar sendt i England.

(Dagbladet): Historien starter med et eventyrbryllup, blir til et trekantdrama verdig en såpeopera før den ender i en tragisk dødsulykke i Paris.

Historien om prinsesse Diana er fortsatt et av de mest fascinerende og skandaløse historiene i britisk historie.

Det er snart 20 år siden prinsesse Diana døde i en tragisk bilulykke i Frankrike.

I den anledning har det dukket opp flere dokumentarer med detaljer om livet hennes, som tidligere ikke har vært offentlig kjent, ifølge The Guardian.

I slutten av juli ble det kjent at nye klipp fra dokumentaren «Diana: In Her Own Words» avslører at Diana gikk gråtende til dronning Elizabeth for å be om råd fem år inn i ekteskapet med prins Charles.

- Manipulativ

Engelske anmeldere er splittet i sitt syn på programmet, som søndag ble sendt på engelske Channel 4.

The Guardians anmelder Mark Lawson påpeker at det umiddelbart blir åpenbart at de mye omtalte klippene i programmet er svært korte og at dokumentaren er utvannet med tidligere viste arkivopptak.

Lawson kritiserer dokumentaren for å være manipulativ og klippet på en måte som forteller publikum hvor beveget de skal være, og at Dianas samtale med Peter Settelen (hennes taletrener og gode venn journ.anm.) er klippet inn i dokumentaren på en tvilsom måte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Klipp der hun nikker og lytter er klippet inn slik at det virker som om hun ser på og lytter til sin tidligere manns intervju med Jonathan Dimbleby på ITV i 1994.

- Enda mer tvilsom er den rekonstruerte talen som spilles over bildeopptak fra hennes egen begravelse. Det virker som om hun kommenterer begravelsen fra grava, likt fortelleren i «Frustrerte fruer», skriver Lawson, i sin anmeldelse.

Pretensiøst søppel

The Times anmelder Andrew Billen er heller ikke nådig i sin kritikk av dokumentaren. Ifølge Billen er programmet som Diana-propaganda å regne, men at den ikke er smakfull.

Billen ga dokumentaren to av fem stjerner og skrev blant annet at dokumentaren var pretensiøst søppel.

I tabloiden Daily Mail er tonen imidlertid annerledes. Anmelder Jan Moir mener at Diana ville ha elsket at de hemmelige opptakene hadde blitt kjent.

- Diana ville ha elsket at disse opptakene fra 1992 ble sendt. Elsket det! Opptakene viser henne i et gyldent lys: hun er hjerteskjærende livlig, vakker og edel i sin åpenbare ensomhet, skriver Moir.

Hemmelige klipp

Ifølge bt.com skal Diana, i forbindelse med at ekteskapet med prins Charles havarerte, ha snakket om sin hjertesorg og hvor desperat hun var til Peter Settelen.

Lydklippene ble funnet i en leilighet i 2001, under en politiaksjon mot Dianas tidligere butler, Paul Burrell.

Dokumentaren, som er basert på klippene, er et av de mest kontroversielle tv-programmene på flere år.

Dianas gjenlevende familie har prøvd å gå rettens vei for å få eierskap over klippene, men uten hell. Etter politiaksjonen ble de gitt til Settelen og deretter solgt.

Flere politikere, deriblant sir Teddy Taylor, har prøvd å hindre lydklippene fra å nå offentligheten mens Dianas sønner, prins Harry og William, fremdeles er i live.

Grunnen er at prinsessa også snakker om en angivelig hemmelig romanse i klippene.

Video originally published on dagbladet.no/dbtv.no on 28.11.2015 - ET TOMROM SOM ALDRI KAN FYLLES: Under den offisielle åpningen av Mamohato Childern's Centre åpnet prins Harry seg og snakket om savnet av sin mor. Video: Reuters Vis mer