Slakter egen radio

Radiogründer Svein Larsen mener Kanal 24 er en dårlig kopi av P4 som vil bli et forferdelig tapsprosjekt hvis ikke innholdet endres radikalt og raskt.

JOHANNESBURG/CAPE TOWN (Dagbladet): Fra sin base i Sør-Afrika refser den tidligere P4-sjefen Svein Larsen Kanal 24 for alle feilene de har begått. Sammen med tre andre investorer i selskapet 21st Venture eier han 7,4 prosent av aksjene i Kanal 24.

De siste lyttertallene viser at bare 278000 nordmenn daglig hører på den nye riksdekkende kanalen, mens konkurrenten P4 har over tre ganger så mange lyttere. Larsen er utålmodig fire måneder etter oppstart.

- Kommersiell radio må lykkes med en gang, fordi lyttermønsteret setter seg raskt. Det virket som om Kanal 24 var fornøyde bare med å komme på lufta, og at de trodde folk ville skru på frekvensen automatisk. Det gjorde de ikke. En av årsakene er selvfølgelig at P4 stengte nettet før jul, men det viktigste er folk ikke ser behovet for Kanal 24. Radioen er en kopi av P4, men dårligere laget. Da er det umulig å lykkes, sier Larsen til Dagbladet. Som sentral P4-gründer tidlig på nittitallet er han en av dem som best kan kommersiell radio i Norge. I 1999 solgte han seg ut av P4 med en gevinst på nær 30 millioner kroner. Selskapet hans eier nå aksjer i Kanal 24 for ti millioner kroner.

Mislykket

- Jeg hadde stor tro på prosjektet, men hovedaksjonærene har gjort feil på feil. Avisene, med Adresseavisen, Fædrelandsvennen og Harstad Tidende Gruppen i spissen, har ikke greie på kommersiell radio og er ikke typiske gründere. De brukte altfor mye penger før en eneste lytter var sikret, og nå ligger kanalen på et altfor høyt kostnadsnivå i forhold til inntjeningen. Styreleder Per Axel Koch har ikke hatt en heldig hånd med prosjektet, mener Larsen.

På eiermøtet i februar tok han et oppgjør med ledelsen og pekte på hva som måtte gjøres.

- De sa de ville følge mine råd, men to måneder etter hører jeg ingen stor forskjell. Det nytter ikke med flikking. Jeg kan ikke komme på en eneste radiopersonlighet som trekker folk til seg, og det er blant annet altfor lange verbalflater. Kanal 24 vil bli et forferdelig tapsprosjekt hvis de ikke gjør noe dramatisk, sier Larsen.

Ikke hjernekirurgi

Han håper Kåre Valebrokks TV2, som nå er den største aksjonæren, tar affære.

- Valebrokk må kreve endringer raskt. Kommersiell radio er ikke hjernekirurgi, men det finnes noen teknikker for å lykkes. De må gjøres riktig. Jeg har gitt dem ei lang liste over forslag, sier Larsen. De konkrete grepene vil han ikke utdype overfor Dagbladet, men han mener de kan gjennomføres uten å bryte konsesjonsavtalen med Kulturdepartementet.

- Du kan lage en rå kommersiell radio fra seks om morgenen til seks om kvelden uten å bryte konsesjonen. Dessuten har ikke Valgerd Svarstad Haugland interesse av at Kanal 24 mislykkes.

MISLYKKET START: På eiermøtet i februar tok Svein Larsen et oppgjør med feilene Kanal 24 har begått, og krevde radikale endringer. - To måneder etter hører jeg ingen stor forskjell. Radioen er en kopi av P4, men dårligere laget, sier Svein Larsen.Foto: Torbjörn Selander